werken en relaxen - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van estheropreis - WaarBenJij.nu werken en relaxen - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van estheropreis - WaarBenJij.nu

werken en relaxen

Door: esther

15 Maart 2006 | Guatemala, Antigua

hallo mensen!
alles goed in NL?
heb een vrij stupide toetsenbord die niet doet wat ik wil, dus er zullen wel wat foutjes in zitten, excuses.

afgelopen week hard gewerkt, s ochtends in het project en s middags mn eigen lessen spaans, erg zwaar.
durf het bijna niet te zeggen, maar heb mas o menos het gevoel dat we vorderingen maken met de kids! het is bijna niet te geloven, en het is ook niet veel, maar tal vez...!
verder heb ik vanaf morgen de klas (ok, 4 kids, maar dan nog) alleen, omdat er twee vrijwilligers die samen in een klas werken eind deze week vertrekken, en dus gaat esther (war ik mee asmenwerk>) die andere klas doen.
jammer, omdat we als we ieder een kindje helpen met 100% aandacht het behoorlijkn goed opschiet, maargoed, je kunt niet alles hebben en ik kan het alleen denk ik ook wel.
verder zitten er, behalve deze twee arme meiden, nog twee kids in die op de normale school zitten en bji mijn alleen huiswerk moeten maken, oscar en rosangelica. oscar is een lief kereltje, beetje lui maar erg amable. rosangelica daarentegen is een verwend ...kind, die geloof ik heeft besloten om de boel lekker te traineren. ik negeer haar maar gewoon en heb aan de lerares verteld wa ze wel (niet) doet, en het zal mij eigenlijk ook verder een zorg zijn.
vrijdag bijvoorbeeld wilde ze niks doen, de kids mochten als ze hun huiswerk afhebben spelletjes doen maar ze had geen zin om haar huiswerk te maken. ok, prima, dan niet, maar toen moest ze van de lerares dus ook de lunchpauze doorwerken (wat wel een beetje hard is) en ook niet meedoen.
maandag echter kwam ze aanlopen en vertelde ons dat ze niks te doen had, heeft ze lekker het hele weekend thuis zitten leren zodat ze maandag niets hoeft... aargh... en vandaag, dinsdag, heeft ze weer niks uitgevoerd. het klinkt zo allemaal wat overdreven, maar i wil eigenlijk ff duidelijk maken dat het gewoon niet zon leuk meisje is, en dat de andere kids daar wel eenbeetje last van hebben... que lastima.

zaterdagochtend om 6 uur met de chickenbus vertrokken naar el parodon, of iets dergelijks, een miniplaatsje aan de pacific. superleuk weekend gehad, hele dag beetje in de hangmat hangen, af en toe even het water in! zaterdagavond de hele avond op het strand gezeten (toen was het zand weer zo afgekoeld dat je weer kon zitten, het zand is nl zwart dus het wordt zo heet dat je er zelfs met slippers niet over kan lopen. fotos komen nog, heb t nu ff iets te druk.
euhm, ohjah, zaterdagavond dus op het strand gezeten, kampvuurtje erbij, pilsje enzo, alleen de gitaar ontbrak nog maar voor de rest was het compleet.
om twee uur in bed gekropen, was toch wel erg moe. om 6 uur helaas al weer wakker geworden (zand en de bijbehorende beesten in mn bed) dus lekker de zonsopgang op het strand gezien. was ook leuk.
zondagmiddag lunch gehad, kip, maar dat duurde nogal lang want ze moesten de kippen nog slachten... gatver, dan eet ik net zo lief vegetarisch, maar goed. part of the experience zullen we maar zeggen. nadat ze de kippen had ontdaan van veren en ingewanden heeft de kokkin er soep van gemaakt, maar moet tot mijn schaamte toegeven dat ik er vrijwel niks van gegeten heb (er zat koriander in en bovendien stond het idee van die kippen me nogal tegen).
eind van de middag reed de eigenaar van het surfcamp (el parodon was ook e naam van het amp waar we bleven slapen) terug naar antigua, beetje jammer dat we met zn 12en waren. dat werd dus met 7 mensen in de back van de pickuptruck, toch wel mn favoriete manier van reizen hier. lekker knus, en ook wel behoorlijk koud, op de snelweg (sorry mam;) maak je geen zorgen).
zondagavond geprobeerd op tijd in bed te kruipen, lukte natuurlijk niet, en maandagavond was er een professor uit NL die gespecialiseerd was in de oude mayacultuur, en die hield een erg interessante lezing. beetje jammer dat het onderwerp zo groot was en de tijd maar zo weinig, weet nog veelste weinig.
daarna uit eten geweest, en omdat het happy hour was mooi wat bier besteld en leuke avond van gemaakt.
komt er dus op neer dat ik nu echt omval van de slaap, maar een van de mensen waar ik nu wel veel mee omga die gaat weg, en die gaan vanavond nog ebven naar een kroeg om van iedereen afscheid te nemen, dus tja, moet ook wel...
en morgen om 6.30 gaat mn wekkertje weer, zodat ik de overvolle, roetuitstotende bus naar alotenago kan nemen om de monsterlijke kids het hoofd te bieden.
al met al vermaak ik me wel aardig dus.

kom trouwens eerder naar huis omdat ik, ondanks dat ik het hier wel aardig naar mn zin heb, superveel last van heimwee heb. echt niet leuk meer. maar omdat ik yolandas advies ter harte neem (je krijgt geen spijt van de dingen die je wel doet maar van de dingen die je niet doet) wil ik niet naar huis voordat ik alles heb gedaan. en als ik dat allemaal heb gedaan is het halverwege mei, mas o menos, en kan ik zonder spijtgevoel naar huis.

zal echt, echt waar binnenkort fotos op mn site zetten, maar heb het nogal druk dus hoop dat het deze week nog kan.

dikke kus, veel liefs en veel sterkte met de sneeuw! vooral de mensen van de markt, brrr!
groetjes, esther

• 15 Maart 2006 - 09:59

Paul:

Leuk verhaal :) Succes met alles enzo dan maar weer :P
    kuskus Paul

• 15 Maart 2006 - 13:41

Selma:

hooooi esther!
    ik zit nu op school en ik ben echt een ongelovelijke kutpresentatie aan het maken! ik ben maar wat jaloers op jou, lekker een beetje op het (zwarte:S) strand liggen! maar ik weet wat het is om heimwee te hebben, heb er zoals je misschien nog wel weet zelf ook veel last van gehad! en hoe leuk het dan ook is, je blijft een knoop in je buik hebben. ik snap t dat je dan eerder naar huis wilt! Maakt mij niets uit zie ik je alleen weer eerder, gezellig!! EN of je nou wil of niet, we (veer, marit, nienke en ik) slepen je een keer mee naar softbal, je hoort er toch bij!!
    tot snel!

xxx selma

• 15 Maart 2006 - 20:45

Yolanda:

pobre chica!
    Steeds koriander in het eten, vind ik dus heerlijk maar is duidelijk niks voor jou ..Wanneer maken ze dat parfum nu eens (?) Ik ben zwaar gevleid dat je mijn advies ter harte hebt genomen! Maar hoop echt dat je je de rest van de tijd prima vermaakt en je niks ook maar minimaal vervelends overkomt want voel me nu helemaal verantwoordelijk dat snap je wel ;-)Trouwens kan ik me best voorbeelden bedenken van dingen die ik wel heb gedaan en toch spijt van heb.(Dat terzijde. Hoop dat jij dat soort dingen achterwege laat..)
    En brr, zeg dat wel. Die sterkte kunnen we wel gebruiken, dinsdag was het nog de winterzeilen en het warmtekanon; waar blijft die lente nou?? Zielig hoor, van dat zwarte zand waar je met slippers nog niet overheen kunt en die hangmat en zo.
    Hoop erg voor je dat de heimwee nog afzwakt, je kunt er ook nix aan doen.(hoe kun je niet voelen wat je voelt?) geniet maar zoveel mogelijk, heb het idee dat dat ook wel aardig lukt.. Succes met de lastige kids!
    Ik al druk bezig met verhuizen, maar kom graag op jullie feestje als ik kan. En van je vader mag ik zelfs nog mee op het volgende personeels uitje!
    Tegen die tijd zit jij hier allang heimwee te hebben naar je tijd in Guatamala..
    Adios y hasta el tiempo que viene (je hebt me niet verbeterd dus het zal wel goed zijn)
    Un beso,
    Yolanda

• 16 Maart 2006 - 00:37

Rose:

Hoi Esther,
    Je zal die rottige winter hier wel erg missen. Wordt wel erg jaloers als ik lees over stranden waar je vanwege de hitte nog niet eens met slippers op kan lopen. Als ik de reacties zo lees zijn er veel mensen die het niet erg vinden dat je eerder naar huis wilt komen, er zijn er blijkbaar ook die heimwee hebben naar jou. Geniet er nog van en zorg dat je doet wat je nog graag wilt doen, We zien je straks weer in het koude, natte NL! Nog steeds sneeuw en vorst hier, dus als ik jou was zou ik maar niet zo'n haast maken!
    Groetjes, Rose

• 16 Maart 2006 - 12:17

Hein:

Lieve Es,
    Het valt allemaal niet mee begrijp ik wel, al die leuke mensen, uitstapjes, te laat naar bed en dan nog al dat bier. Het lijkt wel een beetje op toen ik nog jong was ( heel erg lang geleden), allen heb ik natuurlijk nooit zo'n lange, verre reis gemaakt. Als ik het allemaal zo lees ben ik best wel een beetje boel jaloers.
    Veel genieten dus en ondertussen ook nog goed/nuttig werk doen en een boel leren wat is er nou mooier. Die heimwee die maar niet over gaat hoort gewoon bij jou en moet je proberen een plaats te geven, ik bedoel ook als het niet overgaat probeer er mee te leven ( ik zeg maar zo een houten been ik minder ) Jij bent nu eenmaal een sociaal mens die je vrienden en familie mist, nou daar is nix mis mee lijkt me. Straks zul je ook weer mensen gaan missen die je nu op reis tegenkomt, zo gaat het, dat ben jij, dat weet je dan ook weer, weer wat geleerd.
    Doe de dingen die je wilt en moet doen en kom terug als het je past. Ik weet nu hoe ik op schiphol kom dus ik kom je terzijnertijd wel halen, maar maak vooral geen haast want je mist hier nix en we missen je natuurlijk wel maar we reddden het ook nog zonder je ( heb je pas vanaf half juni weer ingeroosterd dus dat heeft ook de tijd en de paardenverzorging loopt hier op rolletjes ( volgens mij hebben ze nog nooit zoveel aandacht gehad als nu en er ligt altijd!!! vers stro in de stal, ook weer wat geleerd of niet dan )
    Als je nog ens wat tijd in je drukke programma kunt vinden dan graag weer eens wat foto's, vinden we leuk hier.
    Red je het nog met de €€ ??, of is het bier daar zo goedkoop dat het allemaal nix uitmaakt ( moet je trouwens geen meskal, die met die worm, drinken dat is toch de plaatselijke drank daar?
    Tot hooren/mails
    kuskus je vader

• 16 Maart 2006 - 21:26

Vera:

Hola guapa esther! Que tal? even wat studieontwijkend gedrag vertonen hoor, al dat leren hier breekt me anders bijna op...who cares dat ik de "s" niet goed uitspreek? heb dus binnenkort een voorleestentamen. back to pluk van de petteflet haha. maar eerst maar even jouw nieuws bijhouden. klinkt heel erg ok allemaal, lekker luieren, ok ook wel vroeg opstaan, maar ach dat was je toch wel gewend hè :P..hier is alles ok, selma is een natuurtalent, het gaat haar prima af hier op de markt!we hebben het wel helemaal gehad met de winter hier!kijk echt ontzettend uit naar de lente.
    wat je heimwee betreft sluit ik me helemaal aan bij je pap en yo. je bent gewoon een meid die snel heimweet, maar daardoor ga je je lekker niet uit het veld laten slaan, en ik ben hartstikke trots op je dat je het al zover geschopt hebt en het ook nog gaat schoppen! you can do it girl!
    tof dat je spaans vordert!ik zal er straks wel geen zak van kunnen begrijpen, maargoed.
    verder geen nieuws hier..ik ga weer terug naar mijn tentamen-leer-pogingen! muchos besos

• 16 Maart 2006 - 23:29

Esther:

hej mensen
    heb wat fotos geplaatst, maar beetje ruzie met mn site dus krijg dr maar 5 op. geloof dat ze allemaal van verjaardagsfeest van de kids zijn, jammer jammer had nog een stapeltje leuke er bij zillen zetten (van het strand en de processies) maar dat komt dan volgende keer wel.
    bedankt voor jullie lieve reacties! dikke kus, esther

• 17 Maart 2006 - 15:23

Maaike:

esther ik hep dieplomas abc en ik ben in je huis ge weest ik vont het heel mooi

kuskus xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 17 Maart 2006 - 15:46

Ina:

ha Ester heerlijk weertje daar,het is hier nog steedste koud,maar de lente komt eraan.Fijn dat jij de kids daar kunt helpen.Zo af en toe lees ik jou verhaal,en blijf je volgen.Zwart zand ,ik hou het maar bij het zand hier in europa.Heerlijk ontspannen zo in je vrije tijd ,geniet ervan de tijd vliegt voorbij, je bent zo weer terug in dit kikkerlandje.Hopelijk komt het goed met de heimwee,hou vol!

groetjes ina

• 18 Maart 2006 - 15:48

Gedi:

Hoi Esther,

Relaxen en af en toe ook nog even werken, hoe goed kan het leven zijn!! Als ik net zo oud was als jullie dan was ik vast ook zoiets gaan doen, maar dat kan niet meer, te oud....... Maar goed je verhalen, met de foto's die wij (gisteren) van je hebben gekregen, geven een heel mooi beeld. We hebben genoten van alles wat op de cd-rom stond. Bedankt!! En wat die kiendjes (vind ik zo'n leuk woord) betreft: overal zijn ze hetzelfde of je nu in Nederland zit of aan de andere kant van de wereld. Laat je niet gek maken. Ik vind het heel erg jammer dat je zo'n heimwee hebt, maar kijk het nog even aan voor je de terugreis boekt. Het schijnt dat na twee maanden de ergste heimwee voorbij is en dat je dan niet meer weg wilt, of zodra je thuis komt weer weg wilt gaan. Door alle verhalen ben je toch bij ons in de buurt al ben ik nog steeds niet gewend dat jij en Paul geen tostie met ketchup meer eten, Heb veel te veel in huis! Verder gaat alles zijn gangetje hier. Ik vind het wel erg stil nu ik alle aanloop mis van jou en Paul en zijn vrienden, ook dat is wennen! Ben ook vreselijk jaloers op jullie warmte, hier vriest het nog steeds.
    Liefs, Gedi

• 19 Maart 2006 - 11:54

Amanda:

Heej!
    wat goed dat je (nu al!) een beetje vooruitgang hebt geboekt met de kids!ga zo door! jammer dat er weer zo'n monstertje bij zit, zucht:S heerlijk dat je al die uitstapjes maakt! en je hebt nu al meer bier gedronken daar dan ik in ghana:):P zet m op meis!
    Liefs, Amanda

• 19 Maart 2006 - 21:41

Esther In San Jose:

heej meiske..wees blij dt je in antiqua zit ik wou dat ik ernog was tis hier verschrikkelijk in san jose het is er vies en stinkt en alles ziet er nep uit..blegh..nog ff mn project afwachten en anders ga ik weer reizen beter dan hier blijven kus..esther

• 21 Maart 2006 - 02:37

Tina:

Hey Esther, pequeña chica hahaha, eindelijk post ik eens een berichtje op jouw site, leuk om eens wat verhalen van een ander te lezen!!!
    Joeri is intussen naar huis en voor mij begint morgen het serieuze werk... ik word naar het centrum van het land gestuurd om te praten met locale vrouwen over landrechten en hun toegan tot land, ben eens benieuwd, je hoort het wel, doe dat daar nog goed op je project maar dat zal geen probleem zijn zo te horen, dikke kus
    Tina

• 06 Juni 2006 - 14:21

Marina:

Wat heb je nou tegen koriander joh. Lekker Thaise champignons met koriander, zeker nog nooit gehad he?? Ik vind dat echt heel lekker.