nogmaals het meer... - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van estheropreis - WaarBenJij.nu nogmaals het meer... - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van estheropreis - WaarBenJij.nu

nogmaals het meer...

Door: esther

Blijf op de hoogte en volg

21 Maart 2006 | Guatemala, Antigua

hallo mensen,

hoor ik nou, is het nog steeds rotweer?
inmiddels is het hier zo warm dat het overdag tussen 12 en 2 niet uit te houden is in de zon, zo heet, hoewel het s nachts nog steeds vrij koud is.

vorige week elke ochtend les te geven, weet nu zeker dat we vorderingen maken! het ene meiske kan al van 1-20 tellen (mas o menos) en het andere meisje kan er zelfs als sommetjes mee maken. heb van een duits meisje een amerikaans wiskundeboek voor kleuters geleend (of had ik dat al verteld?) wara ik veel oefeningen uit heb gekopieerd, in mappen heb gestopt en nu die kids doodverveel met oefeningen. geloof dat het werkt, erg leuk om te zien.
schrijven is een ramp, ze kunnen de letters spellen maar ze hebben er geen flauw idee van wat voor woord ze dan eigenlijk opschrijven. erg moeilijk, maargoed.
heb met het vervelende meisje geloof ik een soort van vriendschap gesloten... was een van de andere kids op dr donder aan het geven, en toen moest ze daar zo hard om lachen dat ze bijna van dr stoel viel (ik vond het ook weer niet zo grappig, maargoed), en vervolgens deed ze alles wat ik van haar vroeg. erg leuk, ze is nu nog steeds ze aardig.
deze week hebben de twee wat slimmere kids examens, wiskunde, en iedereen (vooral mr nauta) weet wat voor rekenwonder ik ben, dus t is natuurlijk een koekje ze te helpen met sommen als 15324 x 34832, om es wat te noemen. nee ik zit te overdrijven, het gaat wel aardig, en samen met de kids kom ik er aardig uit;) maar had niet gedacht dat ik nog es zou hoofdrekenen.

afgelopen week ook nog spaanse les gehad, maar deze week gelukkig niet meer... kan dus lekker mn kamer opruimen, mn kleren wassen, mn schoolwerk bijwerken en meer van dat soort klusjes.

afgelopen weekend naar lago d'Atitlan geweest (jah, inderdaad, dat ene meer dat doorgaat voor de mooiste van de wereld, voor de 2e x)... zaterdagochtend zouden we om 7.45 vertrekken, werd wakker om half 5, hartstikke ziek.. blijkbaar iets verkeerds gegeten... toen ik om half 8 had besloten om niet mee te gaan had ik eindelijk het gevoel dat ik niet meer over hoefde te geven dus ben toch maar meegegaan en geen spijt van gehad. minibus genomen naar panajachel, daar lekker geluncht en vervolgens een boor genomen naar santa cruz. spullen gedropt en een wandelingetje gemaakt, de berg op, supermooi uitzicht over het meer.
s avonds een barbeque, erg lekker, en nog tot lang zitten kletsen enzo. het groepje fanatiekelingen waar ik mee heen was hadden wel zin om naar chichi te gaan, dus volgende ochtend om 6u opgestaan om de beroemdste stoffenmarkt van guatemala (chichicastenango) te bekijken. alleen niet zoveel geslapen omdat het tochtte in mn bed, en dat zie je ook wel op de fotos;) (dat ik niet heb geslapen dus, niet dat het tochtte).
toen we de boot terug naar pana hebben genomen zijn we zwaar afgezet (3x zoveel betaald als de locals), en toen we een kopje "koffie" gingen drinken ook. (leek meer alsof de man het afvalwater van zn koffiezetapparaat weer had opgewarmd- en das geen grapje. echt smerig.)
uiteindelijk bus gevonden naar chichi, daar een paar uurtjes rondgelopen over de grootste toeristenmarkt waar ik ooit ben geweest. vriendinnetje van mij hier is nog gerold, maar alleen haar portomonnee, zat niet veel geld in en zeker geen pasjes. heb supermooie deken gekocht, blauw met patchwork.
teruggegaan met de chickenbus, vrij stomme actie opzich want we hadden allemaal heel veel tassen mee en er waren eigenlijk geen zitplekken meer (wat dus niet wil zeggen dat je niet kan zitten), dus het was nogal proppen.
zat naast een hele aardige vrouw, die de hele tijd insinuaties zat te maken over de enige jongen die mee was in onze groep (dat hij zo knap was, en zo leuk, en dat we met hem erbij ons geen zorgen hoefden te maken dat we beroofd werden). was erg grappig, vooral omdat hij alles kon volgens omdat ie voor ons zat:) pobresito:). maargoed, deze mevrouw heeft ons ook geholpen toen we moesten overstappen (op den duur zat de hele bus te vragen waar we heen moesten, en waar we dan vervolgens eruit moesten en waar de volgende bus ging- het is vrij gevaarlijk om hier te reizen maar je ontmoet ook heel veel hele aardige leuke mensen).

zondag vroeg in bed gekropen, en maandagavond naar een lecture geweest van een organisatie die voormalig gangmembers helpt de draad van hun leven weer op te pakken. om vragen te beantwoorden was er ook een meisje die nu uit de gang is, en dat was erg interessant. het meisje is 18, anderhalve kop kleiner dan ik en zag er eigenlijk wel schattig uit (tenger, roze vestje aan, paardestaartje) en heeft dus tussen haar 12e rn haar 15e rondgelopen met geweren, om mensen te beroven en te vermoorden. gangleden worden eigenlijk nooit ouder dan 24, tegen die tijd zijn ze vermoord door de polite of elkaar. als ze eenmaal in de gang zitten is het ook heel moeilijk er weer uit te komen, dat speelt dan ook vrijwel niemand klaar. diegene die het wel lukt heeft best een probleem, want geen opleiding en veel tatoeages is geen werk, bovendien moet deze persoon zwaar op zn hoede zijn dat hij geen oude vrienden tegenkomt want dan wordt hij dus alsnog vermoord.
dit meisje is ontsnapt toen ze zwanger was en doet nu met behulp van de organisatie een opleiding. de organisatie zorgt ook voor eten en onderdak vor haar en haar kind, en zo probeert ze haar leven een beetje op de rails te krijgen. vond het een indrukwekkend verhaal, maar het meisje was te zenuwachtig om een sterk verhaal neer te zetten achter de microfoon, hoewel ze wel veel interessants te vertellen heeft. zou leuk geweest zijn om gewoon eens een avond te kletsen, maar ach, een beetje van alles te horen krijgen is ook wel ok.

heb geloof ik wel weer zo'n beetje alles verteld wat ik wilde. blijf vooral veel schrijven, vind het erg leuk om de reacties te lezen.

zal even kijken of ik weer vrede kan sluiten met mn site om er meer pics op te zetten.
dikke kus en veel liefs, esther
ps maaike, gefeliciteerd meid! knap van je!

  • 21 Maart 2006 - 22:45

    Esther:

    foto 149 (jaja, dom blondje kwam dr ook bij de laatste pic achter hoe ze de naam kan veranderen) is van de beroemde witte kerk in chichi, 145 en 144 zijn van het meer als het supervroeg en heel koud is en de foto van processie is van de processie die zondag de hele dag door antigua trekt. elke week is er een andere kerk aan de beurt en die probeert dan de eerste te overtroeven. wel grappig.
    kussie, esther

  • 22 Maart 2006 - 08:02

    Paul:

    Heey meisje,

    mooi verhaal weer. En als ik terugkom van mijn trektocht verwacht ik wel heel veel leesvoer he ;)

    kuskus

  • 22 Maart 2006 - 11:10

    Jiske:

    hey es!
    klinkt idd wel heel erg dat verhaal van dat meisje, lijkt me vreselijk om de hele tijd bang te moeten zijn om gevonden te worden. verder vermaak je je blijkbaar wel daar of niet?hier is het weer de laatste 2 dagen wel heel mooi en al een stuk warmer. de zon schijnt nu regelmatig en uit de wind is het al echt lekker warm. maar ja, voor hoe lang dat is natuurlijk maar de vraag. hier gaat alles zijn gangetje, met toscane gaat ook alles goed, ze is behoorlijk dik!ze wordt een beetje te veel verwend geloof ik :D veel plezier daar nog en succes met het lesgeven!

    groetjes jiske

  • 23 Maart 2006 - 10:21

    Amanda:

    ben trots op je!:)
    knuffel

  • 23 Maart 2006 - 13:11

    Gedi:

    Goede morgen Esther, ben jij al aan je ontbijt of slaap je uit? Ik zag dat het "al" zeven uur bij jullie is. Kom net van de sportschool, daar moet ik mijn conditie weghalen, jij krijgt genoeg met al die leuke en interessante uitstapjes van je! Paul is nu op de plaats van bestemming waarvan morgen de trektocht begint. Ik denk dat het een zeer indrukwekkende tocht wordt. Alleen twee weken geen contact, dat is wel lang....Dat van die gangleden wist ik wel, er zijn veel documentaires op de TV geweest, maar als je het echt hoort zal het toch wel meer indruk maken denk ik. Eerts weer groetjes, en tot volgende keer.
    Liefs Gedi

  • 23 Maart 2006 - 21:47

    Jaap:

    Hey Esther,
    Ik vind het heel boeiend om je verhalen te lezen. Aan de ene kant hele mooie dingen en toch ook de duistere kant van Guatemala. Allemaal ervaringen en belevenissen die waardevol zijn. Voor mij heb je het al helemaal gemaakt!
    Groeten en liefs, Jaap

  • 25 Maart 2006 - 03:59

    Tina:

    Hey Esther kleine zussie, amai indrukwekkend allemaal hoor!!!!! Ik ben nu ook geen toeristje meer, ben mijn research begonnen in het verre Matiguás, niet evident als enige buitenlander en mijn Spaans valt dan plots wel tegen als niemand Engels spreekt (behalve "hey baby" en "yeah"). Zeker vervelend als ze beginnen zeggen dat ik een lekker lijf heb en dan vragen of ik het versta, dan kan ik plots nog minder Spaans... Ik geniet van je verhalen! Veel liefs
    Tina (la abuela ;-)

  • 27 Maart 2006 - 16:16

    Henk Van Schuppen:

    Hartstikke leuk om je verhaal te lezen.Ga zo door.Overigens is de lente losgebarsten, 18 graden en de eerste zwaluwen vliegen hier rond.
    Groeten en liefs van Henk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 15689

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2016 - 01 Januari 2017

Zuid-Oost Azië

05 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

Afrika

04 September 2013 - 24 December 2013

Barcelona

12 November 2010 - 21 November 2010

Profielwerkstuk

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: