coban, semuc champey - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van estheropreis - WaarBenJij.nu coban, semuc champey - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van estheropreis - WaarBenJij.nu

coban, semuc champey

Door: esther

Blijf op de hoogte en volg

01 Maart 2006 | Guatemala, Antigua

hallo!!
alles goed?
hoor berichten over slecht weer...?
leef met julie mee hoor, het heeft hier laatst ook geregend... s nachts... een uurtje ofzo;)

ben afgelopen weekend naar coban geweest, een redelijk saai plaatsje, maar 60 km daarvandaan ligt lanquin, en daar vlak bij ligt semuc champey, wat in mn gids beschreven staat als het mooiste plekje van guatemala.

vrijdagochtend vroeg zijn we vertrokken (=ik en inga)naar guatemala stad. zij moest haar paspoort ophalen bij de duitse ambassade (die was ze kwijt geraakt)en ik wilde naar het hoofdkantoor van plan international, om een afpraak te maken om het fosterparentskindje op te zoeken. nadat we naar de duitse ambassade waren geweest liepen we door de stad (in een van de veiliger zones) op zoek naar de amerikaanse ambassade (daar tegenover is het hoofdkantoor) toen een beveiligingsbeambte ons aansprak (met een wapen bijna net zo groot als het meneertje zelf) met de vraag wat wij daar deden in zon grote en onveilige stad. op moment dat wij daar liepen was de sfeer (naar mijn idee) heel relaxt, de mensen keken niet opgejaagd, we werden niet raar aangekeken, alles ok. maar deze meneer riep aan een stuk door dat het niet veilig was (muy peligroso, muy peligroso) en dat we als de donder een taxi moesten nemen (vrij vertaald), dus dat hebben we dan toch maar gedaan. en hebben het kantoor van plan niet meer gevonden. (gisteren gebeld maar moest vandaag even terugbellen, nog geen datum geprikt dus).
taxi genomen naar het busstation waar de bus naar coban vertrekt (er is niet een groot centrum of busstation ofzo, maar het is een grote, onlogische chaos). na 5 uur in de bus gezeten te hebben (erg lastig om wagenziek te zijn, maar het was een redelijk grote touringcar dus het viel mee), in coban aangekomen. hotelletje gezocht (met de beste douche die ik tot nu toe heb gehad in guatemala:)) en daar s avonds ook gegeten, enchillada (soort van tortillas, met kip en groente ertussen, opzich wel lekker maar bedolven onder minstens twee handen vol koriander, beetje jammer) met super, superlekkere chocoladetaart toe (familie, weten jullie de chocotaart van de engelsen nog? in beaumont? zoiets dus:D).
zaterdagochtend vertrokken naar lanquin, twee uur over een rotweg gereden, heel veel haarspeldbochten, maar das part of the experience zullen we maar zeggen.
aangekomen in lanquin een superleuk hotel gevonden, verschilldende gebouwtjes van bamboe en stro, op palen, op een heuvel die afloopt naar de rivier. heel relaxt sfeertje, beetje the beach achtig idee krijg je erbij;) een dezer dagen stuurt inga mij haar fotos dan zal ik ze ff op internet zetten. nadat we ingecheckt hadden vertrokken naar semuc champey (in de laadbak van een pickup:)blijft leuk:)), naar de rivier. de rivier stroomt in verschillende poeltjes (sommigen meer dan 2m diep) naar beneden en valt dan in een grote waterval naar beneden, om rustig verder te stromen door de jungle. in die poeltjes kun je geweldig mooi zwemmen, en onder de waterval is een grot waar je (schijnt) met kaarsjes in je hand rond kunt zwemmen. hebben we niet gedaan want daar waren we te lui voor, maar ik ga samen met inga reizen en dan gaan we dat alsnog doen. dan gaan we ook de grotten bekijken, in lanquin, omdat dt ook de moeite waard schijnt te zijn, maar daar waren we ook te lui voor dus dat hebben we ook niet gedaan. we hebben wel een heerlijk relaxt weekend aan het water gehad.
helaas moesten we zondagochtend vroeg al weer terug, en nadat we met grote moeite een minibus naar coban gevonden hadden (inmiddels met een groepje van 7 mensen die allemaal terug moesten naar antigua) de bus gepakt naar guatemala stad. stom genoeg zijn we in de chickenbus terecht gekomen (camionata is het oficiele woord) en daar doen ze niet aan een maximum aantal mensen. dus hebben we 5 uur lang met 3 a 4 volwassenen op een bankje gezeten dat eigenlijk bedoelt is voor 2 a 3 kleine amerikaantjes. niet erg prettig. maar ach, 't is ook part of the experience;). zat naast een nederlands meisje (kwamen we ook achter dat we allebei nederlands waren nadat we bijna een uur engels gepraat hadden) en daar heb ik erg leuk mee zitten kletsen. ze zit ook bij mij op school, en we lopen nu ook samen naar huis (ze woont bij mij in de buurt) dus dat is wel leuk.

maandag naar het project geweest, ziet er super uit. het is begonnen als huiswerkklasje voor de publieke school, maar in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een huiswerkklasje/een basisschool voor de allerarmsten/een middelbare school want die is niet in alotenango/een timmerwerkplaats en naaiatelier voor praktijkervaring en zo nog wat kleine dingen. ik ga waarschijnlijk werken op de basisschool, maar dat is nog niet zeker.
heb ook gehoord over een relatief nieuw project in quetzaltenango (xela), waar ze vrijwilligers zoeken, dus mijn planning is een beetje als volgt: ga volgende week aan de slag in alotenango, als ik de test haal (moest spaans kunnen spreken op een bepaald niveau), voor een maand. daarna ga ik twee weken reizen met inga (naar honduras oa), dan twee weken alleen (wil heel graag naar el mirador, bij de mexicaanse grens)en dan verhuis ik naar xela. maar dat zijn nog maar plannen, heb nog geen contact gehad met het project in xela. hoop dat het doorgaat:)

afgelopen paar dagen zijn er twee overvallen geweest op studenten (2x 2 studenten), at gunpoint, maar wel s nachts. tjah.
heb ook nog steeds heimwee maar het gaat al een stuk beter, mis iedereen nog steeds (blijf mailen!) maar heb wel besloten dat ik blijf, in ieder geval voorlopig.

dikke kus en veel liefs, esther

  • 01 Maart 2006 - 20:15

    Jiske:

    hey esther,
    klinkt allemaal heel erg leuk daar hoor! wij hebben hier nu idd echt kutweer om het maar even netjes te zeggen. het sneeuwt hier in doetinchem ook, beetje jammer, zat al een beetje te hopen op lenteweer en niet op winterweer :D mooi dat je zulke leuk plannen hebt, hopen dat alles doorgaat want dan ga je waarchijnlijk echt een super tijd tegemoet! ontzettend veel plezier he daar!

    groetjes jiske

  • 01 Maart 2006 - 21:46

    Paul:

    hey meisje,

    wel oppassen dat jij niet overvallen wordt! Dat moeten we niet hebben.
    Veel plezier nog en ik spreek je morgen of overmorgen wel weer :)
    kuskus

  • 02 Maart 2006 - 12:15

    Hein:

    sneeuw, vies en koud dat is het hier. leuk dat je het inmiddels steeds meer naar je zin krijgt en je toekomstplannen lijken ook goed.
    Eergisterochtend was je kleine zwarte monster ontsnapt (6 uur s'ochtens)
    met veel brood en een gerichte heupzwaai kon ik hem weer in het hok krijgen, je krijgt dus de groeten van die twee.
    Als ik al die verhalen van je lees lijkt het toch verdacht veel op een vakantie, volgens mij is het maar goed dat je binnenkort weer aan het werk gaat anders verleer je het nog. Al die geplande reizen van je lijken me ook wel wat, ben net met de roosters bezig zal es kiijken of ik niet een gaatje kan vinden dan ga ik met je mee naar Honduras en Mexico is toch weer es wat anders als fietsen met Guus in Limburg
    Met de talen zal het inmiddels wel goed gaan lijkt me, toch leuk dat je ook nog duits kunt leren daar. Succes met je spaanse toets en tot mails
    kuskus je vader

  • 03 Maart 2006 - 10:11

    Inge:

    Hallo Esther.
    Je maakt wel wat leuks van je tijd daar, zeg.
    Bij mij beginnen af en toe de reiskriebels ook weer te komen als ik je berichten lees.
    Ik wens je alle goeds en heel veel plezier bij alle ervaringen die je opdoet.
    Groetjes, Inge

  • 03 Maart 2006 - 11:21

    Amanda:

    Heej meis!
    Echt onwijs gaaf wat je allemaal doet en gaat doen!!! fijn dat je ook iemand hebt om mee te reizen (ghana was heel veilig, dus daar kon je sowieso wel alleen reizen, maar guatemala...hmmz...)! is het wel slim om dan toch 2 week alleen te gaan? en je mag echt nog lang niet weggaan hoor!! t is gewoon zo gaaf wat je doet! echt!en tis natuurlijk veel te leuk om jouw verhalen te lezen:) veel succes met alles!!
    knuffel, Amanda

  • 04 Maart 2006 - 15:52

    Gedi:

    Al weer een maand in Guatamala, wat gaat de tijd snel! Nog een weekje en dan is Paul ook weg. Ik hoop dat hij net zoveel leuke ervaringen opdoet als jij. Hier gaat alle z'n gangetje. Alle inkopen voor Paul zijn klaar en we hebben zowaar een grijze trui gevonden, je weet wel die jij van Paul hebt meegenomen, zelfde kleur, merk en vorm. Nu is het aftellen. Hartelijke groeten vanuit een heel erg koud Leek,
    Liefs Gedi

  • 05 Maart 2006 - 08:05

    Luc:

    hey esther, leuk verhaaltje, wel goed op jezelf passen he, zie je liever compleet en gezond zonder schade terug.
    Tot laters,

    groetjes Luc

  • 06 Maart 2006 - 10:14

    Amanda:

    Haha,hoezo toeval, ik stuur je een mail met de vraag hoe t met mn backpack gaat en als ik thuis kom ligt er een kaartje met t antwoord:) dankjewel! en voor paul: succes, veel plezier, goede reis!! hoe lang ga je?
    xx Amanda

  • 06 Maart 2006 - 23:23

    Paul:

    Hey Amanda, ik vertrek de 12de en ga 5 maanden. Mijn site is www.nepaul.waarbenjij.nu

    ajuus :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 15650

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2016 - 01 Januari 2017

Zuid-Oost Azië

05 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

Afrika

04 September 2013 - 24 December 2013

Barcelona

12 November 2010 - 21 November 2010

Profielwerkstuk

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: