eten enzo - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van estheropreis - WaarBenJij.nu eten enzo - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van estheropreis - WaarBenJij.nu

eten enzo

Door: esther

Blijf op de hoogte en volg

23 Februari 2006 | Guatemala, Antigua

hallo,

ff de vragen van het vorige berichtje: dat meisje en ik hebben allebei een lege mand want we hebben onze boontjes aan een van de locals gegeven die daar stond te plukken. ik heb alleen de mand van een ander meisje geleend voor de foto;)

het zal inderdaad wel zijn dat ik gewoon niet erg veel gewend ben, en overal gebeurden vervelende en gruwelijke dingen. antigua scheen altijd de veiligste stad te zijn van heel centraal amerika, maar dat is de laatste twee jaar ofzo nogal veranderd, hoor ik van verscheidene mensen die hier wonen. antigua is kleiner dan groningen, geloof iets tussen groningen en leek in, maar voor ik heel stomme uitspraken doe zal ik ff in mn lonely planet kijken hoeveel inwoners antigua precies heeft;).

ben gisterochtend nog ter controle weer naar de dokter geweest (hoewel dat eigenlijk niet nodig was, maar ik moest terugkomen na 5 dagen dus vooruit maar), en toen ik daar zat te wachten verscheen elise ineens, het meisje van de organisatie:) bij het afdalen van de vulkaan stapte ze mis en heeft ze dr enkel verstuikt. een van elises studenten ligt in het ziekenhuis met waarschijnlijk een of andere infectie en zij moest vocht krijgen (volgens elise is dit heel normaal, vorig jaar heeft ze 8 van de 12 (dacht ik)studenten naar het ziekenhuis gebracht voor een infuus...)maargoed, dit meisje, veronique, gaat werken bij hetzelfde project als ik, dus ik heb nog een uurtje met haar zitten kletsen en dat was erg leuk, aardig meisje.
maandag gaan elise, ik en de drie anderen die ook bij dat project aan de slag gaan daar een kijkje nemen, dus dan kan ik er meer over vertellen.
vandaag gaat Nadine, dat meisje met die lege mand, naar coban, en morgen gaan Inga en ik haar achterna. we verplaatsen een les en hebben dan een lekker lang weekend. coban is een redelijk saai dorpje, maar er liggen geweldig mooie grotten (schijnt) omheen, waar je met een kaarsje in je hand doorheen moet zwemmen (grotten van lanquin, als ik het goed gespeld heb). bovendien ligt er nog een dorpje in de buurt, Flores, wat de mooiste stad van guatemala is (volgens een meneer die ik in het vliegtuig heb ontmoet).
morgenochtend vertrekken we van Guatemala stad, en omdat inga haar nieuwe paspoort moet ophalen bij de ambassade (die was ze kwijtgeraakt) kan ik even langs bij het hoofdkantoor van plan nederland om een afspraak te maken om ons fosterparentskindje op te zoeken (is dit nog een begrijpelijke zin?).
dus, na het weekend zal ik even vertellen hoe de grotten waren, hoe het project was en of ik een afspraak heb om het kindje te bezoeken.

wat ik hier meestal eet is niet erg lekker en vrij saai. overal eten ze zwarte bonen bij, zij het gekookt, zij het met suiker in het toetje of als puree (blegh, en blegh, niet mijn favoriet).
s ochtends krijgen we vaak pannenkoekjes (erg lekker) of cornflakes, of witbrood met "kaas" en "vlees" met mayo, mosterd en ketchup. s middags en s avonds eten we warm, vaak rijst of pasta met een soort van room erdoor. redelijk zoutloos. erbij tortillas (meelpannenkoekjes, geen zout en eigenlijk ook geen smaak, waarmee je de pasta of het vlees hoort op te scheppen). bij de rijst/pasta soms vlees, heel soms groente (dat mis ik!!! geloof dat ik hier een keer per 5 maaltijden groente krijg, en das dus niet sliertjes ui door de pasta maar echte groente, broccoli of sperziebonen ofzo. dat is wel jammer. heb ook al de guatemalteekse specialiteit gehad, tamales (ofzo), maismeelpapje met gevogeltevlees en tomaat, geserveerd op bananenblad. ik hou toch meer van citroenrisotto geloof ik. vlees krijg ik hier ook ongeveer 1x per 5 maaltijden, maar omdat ik toch niet zon vleeseter ben is dat niet zo erg.
het fruit is hier trouwens supersuperlekker, de ananas is superzoet, zelfs de papaya is lekker. hmm... heb ook al veel verschillende soorten raar en onbekend fruit gegeten, waarvan ik de naam alweer kwijt ben, maar heb het opgeschreven en er fotos van gemaakt, dus laat jullie volgende keer wel even meegenieten.
ennn ik heb pindakaas gevonden:D:D al het brood is hier wit, maar heb een winkeltje gevonden waar ze bruin brood en pindakaas verkopen:).
geloof dat ik het meeste zo wel beschreven heb, het eten is niet superlekker maar ik ga er geloof ik niet dood aan. krijg wel een paar kilo erbij geloof ik, want het eten is niet erg gevarieerd en allemaal koolhydraten. schijf van 5 is niet bekend;).

hou jullie op de hoogte van mijn plannen en belevenissen. dikke kus, esther

  • 23 Februari 2006 - 18:00

    Paul:

    Heey meisje. Fijn dat je bruinbrood hebt gevonden, dat smaakt inderdaad veel beter.
    En succes met die afspraak regelen met je Fosterparentskindje.
    Kuskus

  • 23 Februari 2006 - 18:53

    Paul:

    Heey meisje. Fijn dat je bruinbrood hebt gevonden, dat smaakt inderdaad veel beter.
    En succes met die afspraak regelen met je Fosterparentskindje.
    Kuskus

  • 23 Februari 2006 - 18:55

    Jiske:

    hey es!

    klinkt allemaal erg leuk je plannen! er zitten nog 2 vrienden van mij in het buitenland dus in totaal volg ik 3 waarbenjij.nu sites, maar jij bent de enige die regelmatig schrijft. erg leuk om zo op de hoogte te blijven van de dingen die je doet. hier in doetinchem gaat alles goed, toscana doet het super en nu het eindelijk weer een klein beetje beter weer is ben ik begonnen met een klein beetje trainen. valt me vies tegen om serieus bezig te zijn. geef mij maar mooie bossen om doorheen te crossen :D veel plezier he daar!

    groetjes jiske

  • 24 Februari 2006 - 14:33

    Amanda:

    Eej es!
    NIET TERUGKOMEN HOOR!!!:) op zich klinkt t nog best lekker wat je eet, tenminste...er had waarschynlyk best iets lekkers van gemaakt kunnen worden met een beetje meer ingredienten...:) ook goed dat je nu al zoveel uitstapjes maakt, das echt gaaf:) geniet ervan!!! en leuk idd dat je zo vaak schryft, moet alleen wel oppassen dat k niet achter raak, want heb t best druk:S vandaag is eindelyk mn supermooie foto van een ghanees jongetje opgehangen, echt zooow cute:) ok, nu ga ik nog even een verhaal(tje) van Hawai lezen:)en daarna weer verder leren:(
    Veel liefs,
    Amanda

  • 24 Februari 2006 - 17:46

    Ina:

    leuk te lezen wat je zoal meemaakt,die paar kilo erbij,ben jij hier zo weer kwijt denk ik.

  • 24 Februari 2006 - 20:52

    Rose:

    Hoi Esther,
    Wat lekker om een winkeltje te vinden met bruin brood en pindakaas! Lekkere afwisseling na al die bonen (brrr) Veel plezier bij je grottentocht. Lijkt me lastig, zwemmen met een kaarsje.
    Groetjes,
    Rose

  • 27 Februari 2006 - 15:49

    Nienke:

    hee es! wow ik ben zo jaloers als ik dit allemaal lees en je foto's zie:) ziet er super uit..rik gaat morgen ook al een half jaar naar suriname en ik zit hier stuck in t koude nederland:( no fair! maar ik blijf hopen op enige droge dagen en tekenen van zon:P hier gaat alles zn gangetje..heel druk met school maar das niks nieuws:) ik blijf je stukjes lezen hoor! kus nienke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 77
Totaal aantal bezoekers 15699

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2016 - 01 Januari 2017

Zuid-Oost Azië

05 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

Afrika

04 September 2013 - 24 December 2013

Barcelona

12 November 2010 - 21 November 2010

Profielwerkstuk

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: