afgelopen week... - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van estheropreis - WaarBenJij.nu afgelopen week... - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van estheropreis - WaarBenJij.nu

afgelopen week...

Door: esther

Blijf op de hoogte en volg

20 Februari 2006 | Guatemala, Antigua

hallo,

afgelopen week heb ik niet superveel meegemaakt, daarom pas zo laat een berichtje.
mn lessen spaans gaan heel redelijk, met mijn lerares kan ik al heel aardig spaans babbelen maar met de rest van de wereld nog iets minder. en (yo;))fouten ergens uit hal;en gaat al helemaaal niet, maak zelf in elke zin nog minstens drie fouten. als het een beetje betaalbaar is wil ik kijken of ik twee uur les per dag kan combineren met werken.

maargoed, afgelopen week. donderdag ben ik (met school) naar de vulkaan de Agua geweest (inderdaad, water ja). deze vulkaan heet agua omdat hij in 15nogwat de stad heeft verwoest. het had namelijk een week lang nonstop geregend en de krater was tot de rand toe gevuld met water. toen heeft de wand het begeven en antigua bedolven onder een modderstroom. maargoed, het is in elk geval een erg mooie vulkaan, de vulkaan die je ook ziet op alle fotos en kaarten.
met de chickenbus zijn we naar een dorpje geweest ergens op de helling van de vulkaan (waarvan ik natuurlijk de naam alweer kwijt ben). daar hebben we een arme familie bezocht (met 11!!! kinderen). deze familie wordt gesteund door de school, en daarom kregen de studenten daar een rondleiding. het was een minuscuul erfje, erg smerig, en de hele familie slaapt in een lekkende, donkere, vieze ruimte zo groot als mijn oude kamer. (en dat is niet erg groot, voor 13 personen). het grootste deel van de familie werkt op de koffieplantage (zal proberen daar wat fotos van op de site te zetten) en daar werden wij ook rondgeleid. de eigenaar is een of andere stinkendrijke duitser die in de hoofdstad woont, en hij betaald zijn werknemers (voor een zak van 45 kg, das ongeveer een hele dag werken) 30Q (wat ongeveer 3 euro is). schandalig. toen ik aan de gids vroeg of er veel veranderd was sind de tijd van rigoberta menchu zei hij van wel, maar hij kon niet erg veel duidelijke voorbeelden geven. wat gelukig wel verbeterd is, is dat deze mensen niet meer doodgeschoten worden als ze commentaar hebben, of te langzaam werken. maar als ze teveel groene boontjes in de zak hebben gestopt (alleen de rode zijn goed) worden ze gekort op hun salaris. omdat dat zo laag is moeten ook de kinderen meehelpen (in dit geval na school; een van de vereisten voor de steun van mijn talenschool is dat de kids onderwijs krijgen). het werk is vrij zwaar, omdat je de hele dag in de zon en in het stof staat.
maargoed, wij gingen dus ook de vulkaan op om een half uurtje koffie te plukken (wist je dat als je het sap uit een rood koffieboontje zuigt dat dat dan naar honing smaakt, soort van, en niet naar koffie? heel gek). en na het koffieplukken hebben we nog een wandelingetje over de vulkaan gemaakt. erg mooi uitzicht.

vrijdagchtend ben ik naar de dokter geweest, omdat ik alleen nog maar hoestte (al sinds ik uit het vliegtuig kwam eigenlijk) en ik niet merkte dat het beter werd. bovendien zaten mn ogen al een paar dagen achter elkaar dicht. het was een privekliniek (eigenlijk asociaal, maar vertrouwde de reguliere dokter toch niet helemaal). was zeer professionele dokter, witte jas ed;). heb hoestdrankje en tabletjes gekregen, en het is al stukken beter geworden.

de sfeer in Antigua is heel raar, op twee manieren. omdat hier zoveel talenscholen zijn zijn er ook superveel toeristen. ik verwachtte een beetje mensen met wat diepgang, omdat ze vrijwilligerswerk doen ed, maar hier zijn vooral veel meiden die alleen maar praten over de leukste jongens en de mooiste kleren. het is verschrikkelijk. dacht dat allemaal achter me had gelaten toen ik van die school af was, maar hier is het dus nog drie keer zo erg. dat valt me redelijk tegen. bovendien moet je moeite doen om spaans tegen iemand te kunnen praten, omdat de voertaal engels is en het gros van de studenten uit nederland/belgie/duitsland komt. er zijn serieus meiden die twee koffers met alleen kleren hebben meegenomen, en nog extra hebben betaald voor extra bagage. heb nu wel een leuke groepje om me heen, daarover meer zometeen.
aan de andere kant is de sfeer erg raar omdat het hele stadje tjokvol zit met politie en er toch superveel vervelende dingen gebeuren. bijvoorbeeld: laatst liep ik naar mi casa en er lag halverwege een man op straat, midden op de weg, met zn gezicht vol bloed. iedereen liep er gewoon langs en niemand belde de politie (ik heb ook niks gedaan, en weet niet of dat goed is.). misschien ben ik wel een plattelandstrut hoor, maar heb zoiets nog nooit eerder gezien, en zeker niet dat iedereen gewoon doorliep.
nog een ander voorbeeld: er woont een duits meisje bij mij in de buurt (ken haar verder niet), en die liep om 5 uur s middags (klaarlichte dag, veel mensen op straat) naar haar huis toe toen een man haar plotseling van achteren vastgreep, zijn arm om haar keel legde en haar tas opeiste. dat meisje is heel hard gaan gillen, heeft zich losgerukt en is haar huis binnengegaan. niemand heeft het meisje geholpen. dat vind ik dus echt gruwelijk.

gisteren (zondag) heel leuke dag gehad. er woonde (vanochtend vertrokken) een amerikaans echtpaar in het huis waar ik ook woon, en omdat ze vandaag weggaan hebben ze me gister mee uit eten genomen. het zijn echt van die opa-en-oma-types, typisch amerikaans (noemen iedereen honey en zeggen continu dingen als "may god be with you", erg grappig). heb leuk contact met ze gehad, jammer dat ze weg zijn.
en s avonds ben ik uit eten geweest met nadine (uit duitsland), inga (ook), tina (uit belgie maar praat nederlands) en de vriend van nadine, oliver. dat zijn echt aardige, leuke mensen en daar heb ik me wel redelijk bij aangesloten, maar die vertrekken allemaal over 1,5 week. erg jammer.
inga en ik gaan even kijken of we lessen kunnen verplaatsen want dan hebben we een lang weekend vrij en kunnen we naar coban.
dat schijnt echt supermooi te zijn. maargoed, vertel ik volgende keer wel of dat door is gegaan.
probeer nu even fotos op de site te zetten; de eerste is van marta (mijn hostmum) met haar kleindochter emma (die iedereen voor puta uitscheld, hoewel ik nu redelijk vriendschap met haar heb gesloten). die daarna is van de vader van de 11 kinderen, met een zak koffie, dan nadine en ik met koffiemanden, dan ik met een mand koffie, en dan een tak met koffieboontjes eraan.

heb nog steeds redelijk veel heimwee maar wacht eerst het werken af voor ik naar huis kom.
liefs en dikke kus, esther

  • 20 Februari 2006 - 16:26

    Luc:

    Je staat er wel leuk op btw.

    Leuke meid trouwens. Naast je. hi hi

    Groeten Luc

  • 20 Februari 2006 - 16:37

    Luc:

    hoi Esther, blij te horen dat je toch een aantal leuke mensen om je heen hebt, jammer voor je dat ze al bijna weer gaan.
    Best wel schrikken, die verhalen over die man op straat en dat meisje dat beroofd is, knap aso of niet soms.
    Geniet, succes op school en met je talen.

    Groetjes Luc.

  • 20 Februari 2006 - 16:52

    Jonas:

    Hey,
    Afgelopen tijd op donderdagavond ook de nodige bebloede gezichten gezien in Groningen City, wilde al naar Guatemala verkassen, maar dat kan ik dus wel laten ;)
    Verder voor wie goed naar de foto's kijkt:
    - CHOCO KRISPIS :)
    - Esther (dat meisje dat zo afgeeft op trutten met twee koffers kleren) zit op een koffieplantage met een handtasje! :p

    Dat voor zover,

    Groetjes!

  • 20 Februari 2006 - 17:28

    Gonny:

    Hoi Esther,

    Op de foto te zien ben je al aardig bruin geworden en in deze tijd van het jaar buiten in alleen een hemdje.... alleen dat zou het me al waard zijn om naar Guatemala te gaan :)

    Liefs (tante) Gonny

  • 20 Februari 2006 - 19:50

    Gerke En Marlies:

    Heej Esther,
    Groeten uit Egypte!! Veel plezier nog waar je ook maar zit!! ;)
    Gerke en Marlies

  • 20 Februari 2006 - 20:43

    Jiske:

    hey es! klinkt idd allemaal een beetje vreemd ja, dat sfeertje daar. zou me er ook niet helemaal prettig voelen, maar goed, doe je niet zo veel aan he. leuke foto's hoor! ziet er allemaal leuk uit. ontzettend veel plezier nog!

    groetjes jiske

  • 21 Februari 2006 - 10:24

    Selma:

    hey es! volhouden! je zal zien dat als je aan het werk bent en hele dagen veel bezig bent, dat je helemaal geen tijd hebt om nog heimwee te hebben! dan kom je bekaf thuis en dan is het enige wat je wil slapen! Wel vet erg van die man en dat meisje.. dat zijn wij in het hoge noorden niet gewend.
    Succes xxx Selma

  • 21 Februari 2006 - 11:29

    Paul:

    Haha, wat jonas zei viel mij ook al op ;)
    Maargoed, wel oppassen hoor dat jou niet hetzelfde overkomt als dat meisje.
    En als je die Duitse werkgever ziet, mag je hem wel een klap in zijn gezicht geven namens mij ;)

    kuskus

  • 21 Februari 2006 - 16:35

    Esther:

    jonas, das flauw!! het is geen okselwarmertje en een handtas is veiliger dan een rugtas. wat heb je trouwens gedaan om groningen tot een bloedbad om te toveren?

  • 21 Februari 2006 - 20:20

    Ruby-Ann:

    Hoi buurmeisje!
    Eindelijk je site bekeken, verhalen gelezen en foto's gezien. Meiden met vrachtladingen kleren, beauty-cases en haardrogers ontkwam je toch al niet aan op ruiterkampen? Wel grappig dat je ze daar ook tegen komt. Je ziet er goed uit op je foto's (met en zonder handtas) en ik ga je berichten beter volgen hoor! Groetjes, ook van Jelle, Ruby-Ann x

  • 22 Februari 2006 - 10:24

    Hein:

    leuke foto's en weer een mooi verhaal.
    Je internationale talenkennis doet dit wel goed lijkt me.
    Weet je al waar je gaat werken en wat je gaat doen.
    Valt niet mee denk ik zo'n verknipte ontwikkelinglandstad (is dit goed nederlands?), waar arme inlanders leven naast verwende westerse toeristen.Pas goed op je zelf, maar vergeet niet om te genieten, wat volgens mij al iets beter gaat, of niet soms?
    Ik zit nu alleen thuis, je moeder en kl. broertje zijn naar Kijkduin dus wat die heimwee betreft dan weet ik het ook wel.
    Nog een vraagje; kun je ook iets vertellen over het eten daar ( wat jij eet en de andere toeristen en wat eten die mensen op zo'n plantage? Of is het wat ik altijd lees zwarte bonen met hete pepers?
    tot mail's ze
    kus je vader

  • 22 Februari 2006 - 15:37

    Annie:

    Leuk dat je deze reis/dagboeksite op mijn verjaardag achterliet.Nooit eerder van gehoord, zeer verbaasd.Heb genoten van je verhalen tot nu toe.Zal ze ook aan Anne laten lezen.
    Hoeveel inwoners heeft Antigua?
    Plezier en sterkte gewenst.
    Groeten Annie

  • 22 Februari 2006 - 20:50

    De MarktBasarzjes:

    Lieve Esther,

    Gelukkig zijn er nog wel Choco Krispies. Maar een opmerking van krtitiek, waarom heeft dat meisje naast jou een nog lege mand?? Helaas is het Milan nog niet gelukt om jouw speciale begroetingen over te nemen, of het kan komen dat jij als persoon er beter in het plaatje paste. Maar heb veel plezier, want in dit saai kikkerlandje met Harry Potter aan het hoofd kan je nog genoeg jaren door brengen. Ook de groetjes van die Rudie en de rest van de MarktBasarzjes.

    Groetjes ikke

  • 23 Februari 2006 - 09:16

    Marit:

    Hee lieve esther! eindelijk je site eens bekeken... Een interessant/mooi verhaal geschreven maar idd wel schokkende feiten... Als jij maar een beetje oppast he meid :) Zorg in ieder geval dat je veel plezier maakt!
    DIKKE KUS!

  • 23 Februari 2006 - 15:01

    Jannie:

    Ha Esther,

    Mooie foto's (goed je best gedaan met plukken!) en mooie verhalen! Je verkeert in behoorlijk internationaal gezelschap.
    De nare ervaringen die je hoort en ziet schijnen vaak bij een grote stad te moeten horen. (zeker met veel toeristen=geld, die ook nog koffers met kleren mee sjouwen=nog meer geld)
    Ik hoop voor je dat je straks ergens op het platteland terecht komt. Daar is het vast minder gevaarlijk. Weet je al iets meer wanneer en waar je terecht komt?

    J & M zijn helemaal gek van de olympische spelen. Kunnen je heel veel vertellen over de schaatsers. Ik denk dat ze volgende week helemaal af moeten kicken... (vindt het niet helemaal fris dat 2 van die kinderen precies weten te vertellen hoeveel rondjes ze moeten, uit welk land ze allemaal komen en wat de uitslagen zijn. Een tik meegekregen van de ouders????!

    Hé zet 'em op! Ik wens je nog heel veel plezier en beterschap (toch handig zo'n privékliniek. Ik zal je nog wel eens vertellen hoe Ruud aan de bijnaam "mister Rund" komt. Heeft te maken met zo'n kliniek in Tanzania...)

    Veel liefs, ook van de kids

  • 23 Februari 2006 - 16:27

    Yolanda:

    Hoi Ester,

    Ja, jij hebt al een aardig mandje vol bonen en dat meisje naast je nog niks. Je ziet er gelukkig gezond uit met open ogen en de boontjes zijn rood. Groot gelijk hoor om een goede dokter te zoeken! Wat een rotverhaal van dat Duitse meisje, maar ook hier gebeuren zulke dingen en een vriendin van mij in Engeland is met een fles op haar achterhoofd geslagen op een drukke marktdag en ook daar deed niemand iets, hoewel het erg in het openbaar was. Helaas internationaal maar erg confronterend als het zo dichtbij komt natuurlijk. Nee, nog niet terugkomen! (hoewel we je missen op de markt, natuurlijk); volgens Simon Carmiggelt althans ga je spijt krijgen van de dingen die je niet gedaan hebt, niet van de dingen die je wel gedaan hebt en je hebt nu een superkans om iets heel speciaals te doen. Geniet ervan zover je kunt zou ik zeggen; zodra je verder reist verdwijnen de meisjes met de vele mooie kleren en de interesse in jongens vast.
    Vond het trouwens grappig jouw kattentasje dat ik ken van hier, op een foto daar te zien. En idd, wat een heerlijkheid om in een hemdje te kunnen rondlopen?!
    Beso,
    Yolanda

  • 06 Juni 2006 - 14:02

    Marina:

    Helemaal eens met wat Yolanda schreef. Hoewel je er niet je ogen voor moet sluiten, maar in je eentje de wereld verbeteren ...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 65
Totaal aantal bezoekers 15698

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2016 - 01 Januari 2017

Zuid-Oost Azië

05 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

Afrika

04 September 2013 - 24 December 2013

Barcelona

12 November 2010 - 21 November 2010

Profielwerkstuk

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: