Trainen op de Tandem - Reisverslag uit Madrid, Spanje van estheropreis - WaarBenJij.nu Trainen op de Tandem - Reisverslag uit Madrid, Spanje van estheropreis - WaarBenJij.nu

Trainen op de Tandem

Door: esther

Blijf op de hoogte en volg

21 Maart 2010 | Spanje, Madrid

Lang geleden, een berichtje op waarbenjij.nu.
Zoals de meesten van jullie wel weten ben ik sinds een paar jaar veel aan het wielrennen. Vorig jaar ben ik door de bondscoach van het aangepast wielrennen gevraagd om als pilote de selectie te komen versterken. Een pilote is de voorrijder op de tandem, met een blinde of slechtziende achterop.

Omdat ik met trainen, mijn opleiding, etc weinig tijd heb om iedereen bij te kletsen, schrijf ik even een verhaaltje op deze blog. Niet alleen op reis in Spanje op moment, maar het hele selectiegebeuren is een belevenis opzich.

Bij de ploegentijdrit op de aflsuitdijk vorig jaar zijn Nynke, Larissa, Suzanne en ik door Eelke (de coach) gevraagd of we misschien interesse hadden in Piloten: hij had dames nodig die wel hard kunnen fietsen maar die geen profcontract hebben. Dat past precies bij ons natuurlijk!

Daarom ga ik nu eens per week naar Papendal, het topsportcentrum, om daar te trainen. Ook op de wielerbaan in Apeldoorn overigens, wat met de tandem echt supergaaf is. En, zoals je waarschijnlijk wel begrepen hebt, zit ik nu op Mallorca.

Bij elke serieuze wielrenner hoort natuurlijk een trainingskamp in het voorjaar (...). Toen Eelke daarom voor een zacht prijsje een trainingsstage van twee weken aanbood op Mallorca kon ik dat natuurlijk niet laten schieten.
Vrijdag 12 maart zijn we vertrokken met ongeveer 15 man, handbikers, cycling-jongens en een paar tandemkoppels. Handbikers zijn mensen die hun benen niet kunnen gebruiken, bijv. door een dwarslaesie. Cyclers zijn tweewielers, maar mensen die niet mee kunnen komen met de 'normale' sporters door bijv. spasmes of amputaties. Tandem spreekt voor zich: een piloot en een slechtziende of blinde achterop.

De eerste week heb ik met Richard getraind. Richard is een stoker (de achterop de tandem wordt een stoker genoemd) met veel ervaring (en veel fietsen! Ik dacht dat ik er veel had, maar vergeleken met Richard...). Anyway, Richard en ik hebben de eerste week samen getraind. Lekker veel uren gedraaid. Heel anders dan op de gewone racer. Lichter, omdat je samen trapt, en als je er even doorheen zit is er wel iemand die gas bij kan geven. Tegelijkertijd ook zwaarder, omdat je veel meer moet opletten wat je doet: je kunt niet zomaar je benen stil houden, staan, even wiebelen op de fiets of iets dergelijks, omdat je rekening moet houden met je stoker. Bovendien is de tandem veel zwaarder dan een gewone racefiets, dus bergop ben je in het nadeel. Afdalen daarentegen... :D

Afgelopen vrijdag is de tweede groep gekomen, met twee nieuwe stoker-dames: Kathrin en Joleen. Ook Nynke is gearriveerd, wat ik wel erg relaxt vind (dan word ik niet meer als enige geplaagd door alle mannen;))
Vandaag dus een sprinttraining gedaan op de tandem. Joleen was mijn maatje en Kathrin werkte samen met Nynke. We ontliepen elkaar niet veel, hoewel het wel een strijd was, we zijn erg aan elkaar gewaagd. Komende week nog veel wisselen, kijken wie het beste bij wie past.

De sfeer is verder goed, er word veel geouehoerd en nog meer getraind, meestal twee trainingen per dag. Vandaag regende het, dus ik ben vanmiddag gaan zwemmen in plaats van fietsen (zadelpijn! Wat relaxt om even niet op die fiets te zitten!). De afgelopen dagen scheen de zon echter behoorlijk, dus ik heb lijntjes op mijn benen en verbrande armen. Echt onwijs lekker weer es in de zon te rijden!

Verder moet ik nog behoorlijk wat aan mijn snelheid werken. Op de tandem ga je algauw stoempen (voor de niet-wielrenners: heel zwaar trappen, in plaats van op souplesse fietsen) en da's funest voor je snelle spiervezels. Als je hard wil fietsen heb je ook snelle spiervezels nodig, dus die ga ik de komende week nog trainen. De kracht en conditie is er in elk geval wel, en de goesting komt ook steeds meer. En ik hoop dat ik de komende week wat beter slaap; het is hier heel gehorig dus ik lig veel wakker.

Ik hou jullie op de hoogte. Als er nog leuke dingen gebeuren, spannende wedstrijden of iets dergelijks, zal ik even een berichtje op de site plaatsen!

Liefs,
Esther

  • 21 Maart 2010 - 19:24

    Jaap D:

    He, wat leuk.
    Ik stond waarschijnlijk nog steeds in je verzendlijst van waarbenjij.nu.
    Een heel ander soort reis dit keer ;) Leuk om te lezen waar je nu me bezig bent!
    Veel succes en plezier in Spanje.

  • 21 Maart 2010 - 19:48

    Patrick:

    hey ezzie

    leuk verslag hoor echt top dat je dit mag doen ,hoop op nog meer leuke verhalen

    gr patrick

  • 23 Maart 2010 - 07:24

    Nanda:

    Hey Esther,

    Thijs had je site naar mij gemaild. Heel leuk om te lezen waar je mee bezig bent. Zo krijg je er een goed beeld van. 's Nachts niet teveel aan Thijs denken, want dan kan je ook niet slapen ;-)
    De 2 weken schieten al weer hard op. Geniet er nog even van, helaas is zadelpijn wat minder fijn. Xje, Nanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Madrid

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 15643

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2016 - 01 Januari 2017

Zuid-Oost Azië

05 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

Afrika

04 September 2013 - 24 December 2013

Barcelona

12 November 2010 - 21 November 2010

Profielwerkstuk

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: