tikal, coban - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van estheropreis - WaarBenJij.nu tikal, coban - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van estheropreis - WaarBenJij.nu

tikal, coban

Door: esther

Blijf op de hoogte en volg

18 April 2006 | Guatemala, Antigua

hallo mensen,

alles ok?
vlak nadat ik mn vorige verhaaltje had geschreven heb ik vlechtjes laten zetten, erg grappig, best pijnlijk, check de pic.
inmiddels zijn ze er weer uit, had na 5 dagen echt een gevoel alsof er beesten over mn hoofdhuid liepen, echt niet prettig, maar toen ik mn haar had gewassen viel het weer mee:P.
de boottocht van livingston anar rio dulce was echt super, als ik nu de pics bekijk dan is het alsof iemand anders daar is geweest, het is echt een heel bijzondere omgeving.
aangekomen in rio dulce leuk hotel gevonden, lekker gegeten, en de volgende ochtend met de boot naar de bus gebracht. rotbussen hier. veel geld betaald (60Q, das omgerekend zon 6 euro, maar voor hier ongeveer een dag leven of voor de meeste guatemalteken twee dagen werken, kun je nagaan wat je daarmee kunt doen)en niet eens een zitplaats. beetje jammer dat de tocht van rio dulce naar flores zon 5 a 6 uur duurt, gelukkig stapte er na 3 uur een paar mensen uit dus kon ik de rest van de tocht wel zitten. kon ook nog net voorkomen dat mn backpack (of eigenlijk die van amanda:P) op een mand vis werd gelegd. als ik zo na een dag reizen even naar mezelf kijk vind ik mezelf echt een superbitch, omdat ik de hele dag loop te roepen dat ik dit niet ga betalen, en dat ik dat niet zie zitten, en als ze dat doen dan word ik heeel boos, maar ja, als je dat niet doet dan lopen ze dus zwaar over je heen, en betaal je overal drie keer zoveel voor, en maken ze je spullen kwijt... heel vervelend om de hele tijd zo alert te moeten zijn en op te letten, maarja, als je dat dus niet doet heeft dat best vervelende gevolgen.
aangekomen in flores een tuctuc genomen naar el remate. dat was echt leuk, en we hebben ook echt dikke lol gehad met de chauffeur. in el remate (een klein dorpje vlak bij tikal) een hotel gezocht. uitgekomen bij la casa de dona tontita, een klein hotel van een familie die wat kamers bij heeft gebouwd en zo een hotel is begonnen. superlekker eten, beste guacemole die ik tot nu toe heb gehad, met tortillas.
s midadgs nog een paardrijrit gemaakt naar een oude maya stad, maar het had ook gewoon een park kunnnen zijn met hier een daar een bergje stenen, het voelde niet echt als een oude stad.
volgende ochtend om half 6 vertrokken naar tikal, om de zonsopgang te zien vanaf een van de tempels, maar aangezien de zon om 5.45 opgaat en we daar pas om 6.15 waren hebben we die gemist. desalniettemin was het heel gaaf om zo vroeg in de jungle te zijn. tikal was een van de grootste en machtigste maya steden, en toen in een relatief korte periode verlaten (zon 30 jaar, dacht ik), waarschijnlijk omdat er een grote periode van droogte was geweest en er veel honger was. toen zijn de bewoners maar weggetrokken, is een van de theorieen. de huizen van de gewone mensen zijn niet overgebleven, maar de paleizen en de tempels wel. nu hebben ze van tikal en een groot gebied er omheen een natuurgebied gemaakt, er leven apen en jaguars en heel veel vogels, los nog van alle vieze kleine beesten zoals spinnen zo groot als je hand, of mieren die heel efficient een dood beest (of zelfs een levende:P) kunnen wegwerken.
heel interssant dus. maargoed, het was erg leuk om in de jungle rond te lopen en oude templs en zo te zien, en allemaal heuveltjes die gewoon nog niet-opgegraven tempels zijn. de paleizen zijn heel apart, geloof dat deze mensen geen enkele waarde hechtten aan dingen als veel licht in huis, of veel ruimte in de slaapkamers. de bedden waren van steen (mafketels), en de paleizen heel donker en benauwd. de tempels zijn supermachtig, zie pics:P, soort van piramides, met traptreden van ongeveer een halve meter hoog (hoe doen ze dat, die mensjes van toen waren ongeveer twee koppen kleiner dan ik ben, en ik had echt superveel moeite om traptreden van zon 40 cm te beklimmen...). nouja, gelukkig hadden we een gids gehuurd, veel interessante dingen gehoord.
na tikal rustigaan spullen gepakt in het hotel, nog een keer de superlekkere guacemole gegeten en toen teruggegaan naar flores/santa elena. daar een hotel gezocht, vol guatemalteken omdat het voor hun vakantie was (ga nooit in een hotel vol guatemalteken slapen, je doet geen oog dicht omdat ze de hele nacht tegen je deur staan te rochelen en ze de hele nacht de tv aanhebben).
s avonds lekker gegeten en toen om een uur of negen mn reisgenootje inga op de bus gezet, de weer terug moest naar duitsland. balen, toen was ik weer alleen.
na dus die verschrikkelijke nacht s ochtends de bus genomen naar coban, ruzie gehad met de chauffeur over mn backpack en na eerst 60 rondjes door de stad gereden te hebben begonnen aan de verschrikkelijke tocht naar coban. de natuur is supermooi, heel groen, beetje jungle achtig, met veel, heel veel haarspeldbochten door de bergen. inhalen voor een bocht? tuurlijk, no problemo. afremmen als je 80 rijdt voordat je de bocht ingaat? gekkiee.... na 5 bijna ongelukken mn ogen maar dicht gedaan en gaan slapen. brr... goed, uiteindelijk veilig aangekomen in coban, minibus gepakt naar lanquin, ruzie gehad met de chauffeur over de prijs, en eindelijk in lanquin aangekomen, el retiro lodge, waar nog net de laatste kamer beschikbaar was. mazzel:).
afgelopen dagen in lanquin gebleven, lekker gegeten, in de hangmat gebleven en samen met twee kiwi's (jongens uit nieuw zeeland) en drie canadians (meiden uit canada dus:P) tig keer de rivier afgezakt in een oude tractorbinnenband, ofzoiets. heel leuk want je gaat met een pickup naar het startpunt en drijft dan vervolgens in je tube naar het hotel, een tochtje door stroomversnellingen, door de supermooie natuur, echt gaaf. heb niet mn camera meegenomen t water in (duh) maar een van de kiwi's heeft een plastic box, behuizing, hoe zeg je dat, voor zn camera die waterproof was dus als het een beetje meezit krijg ik die fotos nog.
verder eigenlijk dus niet zoveel gedaan, lekker een beetje vakantie gehad.
gisteren vanuit lanquin naar coban en vanaf coban naar de city en vanaf daar terug naar antigua gegaan, naar mn familie hier, heel grappig, voelde toch wel een beetje als thuiskomen. ben superverkouden, maar verder is alles goed met me.
donderdag naar el salvador waarschijnlijk, met twee vrienden van hier. heb dr wel zinin! het weekend daarop naar jalapa, het foster parentskindje van carla, en dan heb ik nog een week of twee oningevuld voor ik weer naar huis kom. de tijd gaat echt supersnel! heb er erg veel zinin om iedereen weer te zien, blijf vooral mailen en berichtjes op mn site zetten.
muchos besos, esther

  • 18 April 2006 - 20:29

    Jannie:

    Esther,

    Geweldig wat je allemaal doet en ziet. Helemaal goed! Krijg je nooit spijt van, zelfs niet als je later over zo'n busritje nadenkt (niet goed dat je dit op de site zet, je ouders slapen de komende weken niet meer....)
    Verkeer lijkt een crime (rijden we in NL nu allemaal zo netjes?!)
    Heb thuis nog een mooi spel over Tikal liggen, kun je kijken of je nog iets herkent...
    Ik denk dat die verkoudheid hier niet echt beter wordt, nog steeds koud en regen. Bah.

    Hé nog veel plezier de komende weken!

  • 18 April 2006 - 20:58

    Lejo:

    Dag Esther, wat een mooie reis maak je toch. Ik krijg bij het bekijken van de foto's direct zin af te reizen naar de oorden die je nu bezoekt. Maar helaas, maar dit prikkelt toch de reislust. veel plezier Esther en tot binnenkort. Vr. groet lejo

  • 19 April 2006 - 06:24

    Annette:

    Jo,

    Idd mooie foto's. Gaaf man. Veel plezier nog verder enzo.

    Groetjes Annette

  • 19 April 2006 - 09:58

    Jonas:

    Errug goeie foto's, vooral de toevoeging "niet jaloers worden" ... dank je.

  • 20 April 2006 - 15:30

    Amanda:

    jaloers,jaloers,jaloers:P
    dikke kus

  • 20 April 2006 - 22:45

    Hein:

    als ik je verhalen lees en de foto's zien dan zou ik nooit meer terug komen, maar doe dat maar niet want wij willen je ook wel weer eens echt zien, leuk trouwens die vlechtjes.
    Dat strak onderhandelen heb je zeker van je moeder mij komt het niet bekend voor.
    Veel plezier nog op je nieuwe avonturen met weer nieuwe vrienden.
    kuskus je vader

  • 22 April 2006 - 16:05

    Ger:

    Ha die Esther ben benieuwd naar de guacemole, misschien kan ik het ook eens maken neem het recept maar mee. Is het "linker" om te varen of in de bus te zitten? pas goed op jezelf zou ik zeggen. Het weer gaat hier langzamerhand de goede kant op dus je kunt wat dat betreft gerust weer terug komen. Mooie foto's trouwens. Ik hoop dat je nog een fijne reis hebt verder. groetjes Ger

  • 23 April 2006 - 09:42

    Gedi:

    Hoi Esther
    Wat weer een belevenissen! Paul en jij hebben wat te vertellen straks! Jullie belevenissen in het verkeer zijn gelijk. Als ik dat zo lees is dat het enige waar ik mij zorgen hoef te maken: verkeersongeluk, die chauffeurs spelen zowel met hun eigen leven als met die van hun passagiers. Geniet nog even van je vakantie, voor je het weet ben je alweer hier, de tijd vliegt!
    Liefs Gedi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 82
Totaal aantal bezoekers 15636

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2016 - 01 Januari 2017

Zuid-Oost Azië

05 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

Afrika

04 September 2013 - 24 December 2013

Barcelona

12 November 2010 - 21 November 2010

Profielwerkstuk

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: