duiken, reizen en zonnebrand - Reisverslag uit Lívingston, Guatemala van estheropreis - WaarBenJij.nu duiken, reizen en zonnebrand - Reisverslag uit Lívingston, Guatemala van estheropreis - WaarBenJij.nu

duiken, reizen en zonnebrand

Door: esther

Blijf op de hoogte en volg

09 April 2006 | Guatemala, Lívingston

hallo mensen,

nou, ben veilig aangekomen in guatemala (terug).
we zijn vrijdagnacht vertrokken uit antigua, bedoeling was om 4 uur s nachts maar het is hier allemaal latinamerican time dus is het uiteindelijk 5 uur geworden. met 22 mensen in (jawel) een oude americaanse minischoolbus (de eerste keer dat ik het jammer vind dat ik lange benen heb, toen ik in een oude schoolbus stapte...). om een uur of 10 aangekomen bij de grens van honduras/guatemala. zal nooit meer zeggen dat alleen belgen dom zijn: er zaten twee nederlanders in de bus die er op gerekend hadden geen paspoort nodig te hebben, dus het duurde even voor we de grens over waren (net zo iets als de grens van rusland). maar het was eigenlijk wel grappig want ik heb nog even getolkt tussen de nl's en de guatemalteekse/hondureense(?) grensbewakers. na de stop bij de grensovergang nog een half uurtje doorgereden tot we bij Copan ruinas aankwamen, een dorpje vlakbij de ruines van een oude maya stad (dat zal hier wel logica zijn, om een "levend" dorpje copan ruinas te noemen en een "dode" stad copan). hotel gezocht (ik, inga en twee engelse jongens met een heel grappig accent die bij ons op school zaten en toevallig ook naar utila wilden). aan het begin van de middag de ruines bekeken maar dat was vrij saai (geen gids dus geloof dat we de helft ook hebben gemist, maargoed) het was in ieder geval best interessant om te zien hoe die kleine mensjes van vroeger zulke giga dingen hebben gebouwd.
daarna kwam onze gids van antigua (de man die de geweldige -ahum- minibus had geregeld) om te vragen of ze zin hadden om paard te rijden (claro que si!), dus een superleuke rit gehad naar een indigenas-dorpje. die mensen koken nog op een houtvuurtje en eten alleen maar kip en tortillas. wel een beetje decadent om daarheen een paardrijtoer te maken, maar het was echt heel leuk en heel tof om weer es paard te rijden. zat op (sorry, paardenverhaal;)) een superleuk jong paardje die helaas een beetje gek werd aan het eind dus nog bijna onderuit gegaan, maargoed, was al met al best grappig, vooral toen de kudde an de kletter ging en bleek dat de helft van de groep niet kon rijden:).
volgende ochtend (met een superdeluxe bus!) naar La Ceiba gegaan, boot gepakt (wat een gekkenwerk om met zon kleine ***boot op zon grote ***zee te gaan....), veilig (wat een verassing) aangekomen op Utila, een van de bay-islands. belaagd door mensen met flyers (echt waar, er zijn zuuuulke goeie hotels oip utila, als je ze mag geloven), hotel gezocht, duikschool gevonden, lekker gegeten, in t zwembad gelegen en de volgende ochtend naar de duikschool gegaan. eerste dag alleen theorie gehad (films gekeken en theoriebopek gelezen) en de volgende ochtend t water in, slechts 1,5 meter diep, maar veel oefeningetjes gedaan op de knietjes, regulator uit de mond en er weer in, masker af en weer op, dat soort dingen. s middags meer theorie, en de volgende ochtend weer t water in, 3 meter. en de dag daarop een echte duik gemaakt, 12 meter diep, echt super, alsof je door een levensgroot aquaruim zweeft!! wauw, het was echt geweldig. die dag vanuit de boot twee duiken gemaakt en de dag daarop weer, maar toen tot 18 meter diep. alsof ariel de kleine zeemeermin elk moment tevoorschijn kon komen, het was zo gaaf! superveel vissen gezien, koraalriffen, zicht was geweldig, leuke tijd gehad.
volgende ochtend doei gezegd tegen de engelsen (die doorgaan voor hun advanced, dan mag je dieper duiken) en vertrokken naar puerto barrios. lelijke stad zeg. stinkend, grijs en benauwd. maar daar een nachtje gebleven omdat het al laat was, en vanmorgen vertrokken naar livingston, een echt caribisch plaatsje aan de zee. overal in guatemala draaien ze salsa behalve hier. hier is het een soort van reggae, ofzo, met trommels, van die afrikaanse salsa lamazegge.
vanmiddag gaan we naar rio dulce, de boottocht daarheen schijnt heel leuk te zijn, door de magrovebossen. en dan morgen naar Tikal, om meer ruines te bekijken.

dikke kus en veel liefs, esther

  • 09 April 2006 - 17:58

    Hein:

    Volgens mij is de vakantie nu echt goed begonnen als ik je verhalen zo lees.
    blij om te horen dat je spaans toch al goed van pas komt om domme nederlandse toeristen te helpen.
    Ik begrijp dat je veel ;leuke en avontuurlijke dingen doet ga daar vooral mee door dan weet je straks weer wat je mist hier in Gro'n
    Bgrijp uit je mailtje dat je onze bezemwagen in L_B_L wel wilt rijden wat voor Guus al een hele gerustelling was Heb met je moeder min of meer besproken om ons feest misschien in September te geven, is je moeder ook bijna 50 dus dat komt dan ook mooi uit (zijn er minder andere feesten en hebbeen we misschien meer tijd) We gaan trouwens het weekend van de 30e sept. zeilen met het bedrijf, ben je dus bij deze voor uitgenodigd.
    tot mails
    kuskus je vader

  • 10 April 2006 - 06:26

    Guus:

    Hoi Esther, wat een ervaringen doe je op! Midden-Amerika heeft op mij altijd een erg mysterieuze indruk gehad. Je verhalen en foto's stemmen daar aardig mee overeen, alhoewel het lang niet allemaal zo romantisch is als het van een afstand lijkt. Nog veel plezier daar en wie weet zit ik straks een hele tijd met je in de bus!
    CU guus raats

  • 10 April 2006 - 09:09

    Amanda:

    hej es!
    ja joh,maak me maar weer jaloers :S :P echt super hoor!!heb n keer op malta gedoken,was op zich ook best leuke ervaring,maar weinig gezien...dus moet ook maar s ergens anders gaan duiken:)wil eigenlyk wel deze zomer gaan parachutespringen...byna t zelfde toch?:P :)! (sorry mam,dat je daar via esthers site achter moet komen:))wil ook wel met een bootje door de mangroves,lykt me echt gaaf!naja,geniet er van en heeeeel veel foto´s maken hea:)
    kus

  • 10 April 2006 - 09:10

    Amanda:

    oh nee,volgens my was t rhodos:)oeps:)

  • 12 April 2006 - 15:31

    Gedi:

    Hoi Esther,

    Jammer dat je geen onderwatercamera hebt, dat had ik ook graag willen zien! Bedankt voor je kaart en CD die we vandaag gekregen hebben. Ik moet hem nog zien, maar moest werken. (Daar ben ik nu dus ook) Zullen we even een weekje ruilen? neem ik jou vakantie wel even over om te duiken en alles daar te bekijken! Groetjes, Gedi

  • 13 April 2006 - 13:57

    Paul:

    Hey meisje, fijn dat je het naar je zin hebt enzo. We gaan samen nog wel een keer duiken in Guatemala, lijkt me echt supertof :P
    kuskus

  • 14 April 2006 - 14:57

    Tina (domme Belg?):

    Hey Esther,
    Ik ben blij dat je ook zo van het duiken genoten hebt. Ik ben inmiddels terug thuis sinds gisteren, het doet echt vreemd aan maar ook wel fijn om al mijn vrienden weer te zien en mijne Joeri... Geniet er nog van! Veel groetjes X
    Tinq

  • 15 April 2006 - 15:55

    Oom Gerrit:

    Ha die Esther, eindelijk gevonden hoe het werkt. Ik had in het begin niet eens door dat je al weg was, maar ik begrijp dat je al heel veel beleeft hebt. het lijkt mij een totaal andere wereld en dus een hele ervaring. Benieuwd hoe de mensen daar aan hun eerste levensbehoeften komen. Eten zal ook hier een belangrijk item zijn. In nederland zijn we wat dat betreft natuurlijk erg verwend. De temperatuur in ons kikkerlandje is nog steeds niet echt bijster tof maar misschien als jij weer terug bent schijnt hier de zon volop. Kim is bezig met het voorbereiden van haar examens. Daarna weet ze nog niet echt wat ze wil gaan doen, iets met dieren lijkt haar erg leuk. Sean heeft het moeilijk op school maar voor de rest gaat het goed. Marja is weer aan de studie om zichzelf therapeute te mogen noemen en heeft het dus daar druk mee. morgen komen je ouders en broertjes op visite en gaan we lekker eten. Als je terug bent moet jij ook maar weer eens komen eten.Ik hoop dat het met jou daar goed gaat dat je veel leuke mensen ontmoet en veel van het land ziet. De broer van Marja was duikinstructeur in de dominicaanse republiek dus daarr heb ik al verhalen van gehoord hoe dat alles in zijn werk gaat een heel avontuur en een prachtige ervaring. Hé nicht pas goed op jezelf en ik weet nu hoe ik je avontuur kan volgen, Groetjes Ger

  • 16 April 2006 - 16:29

    Amanda:

    eej meis!
    thanx voor je kaartje:) en sorry voor deze late reactie:)te druk gehad met shoppen,werken en stappen;)
    dikke knuf

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Lívingston

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 15627

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2016 - 01 Januari 2017

Zuid-Oost Azië

05 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

Afrika

04 September 2013 - 24 December 2013

Barcelona

12 November 2010 - 21 November 2010

Profielwerkstuk

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: