vulkanen,zon, en schone kleren? - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van estheropreis - WaarBenJij.nu vulkanen,zon, en schone kleren? - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van estheropreis - WaarBenJij.nu

vulkanen,zon, en schone kleren?

Door: esther

Blijf op de hoogte en volg

10 Februari 2006 | Guatemala, Antigua

hallo,

wil jullie eerst allemaal even bedanken voor alle opgewekte berichtjes!! echt super!!
ten tweede vroeg ik me af of er iemand is die ervaring heeft met lenzen in de tropen: het water hier is niet drinkbaar, kan ik dan wel mn lenzendoosje er mee omspoelen? ivm bacterien?

gisteren zijn we naar de cerra de la cruz geweest, de heuvel met het kruis. het is een enorm kruis op een heuvel aan de rand van antigua (duh, heuvel met het kruis), vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over antigua. het kruis schijnt antigua te beschermen, wat niet altijd evengoed werkt ivm aardbevingen enzo. ow, even tussendoor, had ik al gemeld dat ik een aardbeving heb gemerkt? dacht eerst dat er een gigantische vrachtwagen oid langskwam maar het was dus een aardbeving:). maargoed, lekker veel foto's gemaakt, en (ondanks dat het bewolkt was, of misschien wel dankzij want had me niet erg goed ingesmeerd omdat)(euh waar was ik;)) zwaar verbrand. dacht dat ik nog niet zo bruin was geworden, maar toen ik mn horloge afdeed,...wauwie:P

vandaag zijn we naar (een actieve!!!) vulkaan gegaan. eerst met een overvolle chickenbus naar een dorpje aan de voet van de vulkaan, ongeveer een uur rijden (dorpje heet san francisco) en vanaf daar wandelen. steil omhoog, was nog geen vijf minuten onderweg of zweette verschrikkelijk, maargoed, is ook wel heel goed voor mn conditie, want die is weg. hele mooie tocht, supermooi uitzicht over de andere vulkanen. na een tijdje kwamen we bij "de top", dwz een compleet zwart gebied waar alleen maar gestolde lava lag. vanaf daar was het nog bijna een uur lopen (lopen, zei ik lopen? klauteren op handen en voeten komt meer in de buurt...voor elke twee stappen die je deed gleed je MINSTENS een terug... als de hel bestaat zal die eruit zien als een vulkaankrater haha), bijna een uur lopen naar de top. het was echt superzwaar, maar toen we eenmaal op de top waren was het ook wel erg bijzonder: er hingen wolken dus de kokende magma was niet te zien (maar dat schijnt soms dus wel te zien te zijn...) maar de stenen waar we op liepen waren warm en overal hing een zwavellucht, giftig gele stenen lagen hier en daar... hele aparte ervaring. heb stukje lava meegenomen;)de terugweg was echt heel gaaf: omdat het geen vast pad is maar gewoon losse stenen en gruis (hoe noem je dat, steenslag ofzo)kon je soort van naar beneden glijden/skieen/vallen/rollen. ben arm in arm met de gids zo hard mogelijk naar beneden gesprongen en zowat over de kop geslagen, maar we hadden wel dikke lol.
daarna nog weer een uur terug wandelen en dan nog een uur met de chickenbus (wat een hel was omdat de belgen franse chansons aan het zingen waren, of schlagers, of hoe je dat soort liedjes ook noemt, de ganse bus zat zich dood t ergeren, en nee mam, dat is geen onverdraagzaamheid van mij;))maargoed, al met al was het de moeite waard.
daarna spaanse les maar kon mn ogen niet openhouden omdat de vulkaantrip al om 6u s ochtends was begonnen. dus we hebben elkaar (is mijn lerares en ik, geloof dat ze amabile heet, maar weet het niet ckr haha, zal het nog eens vragen) we hebebn elkaar dus een uur lang stomme moppen zitten vertellen (in correct spaans, nouja, in ieder geval was dat van haar correct;)) over de muis en de olifant, of de mier en de olifant, en de mosquito en de olifant.

morgenochtend ga ik uitslapen, voor het eerst sinds ik hier ben, en proberen een goedkopere wasserij te vinden dan waar ik tot nu toe mn kleren heb gewassen. het is hel grappig, overal proberen mensen op originele manieren geld bij te verdienen: als ze een wasmachine hebben dan hebben ze een "wasserij", als ze iets van een over ofzo hebben dan zijn ze een "bakkerij", dus als je dan aanklopt sta je in de woonkamer (pappa achter de tv, of voor, en mamma in de keuken, het hele huishouden te doen, machocultuur). ben tot nu toe (ok, een keer dus) naar de buren geweest om mn kleren te laten wassen, maar die vragen 10Q (=ong 1E) voor een handdoek, een trui en wat sokken. moet dus nog even rondneuzen waar je anders de boel kan laten wassen, het is alleen zo lastig te zien of er mensen (prive) wonen of dat ze een wasserij/bakkerij/winkeltje hebben achter de voordeur;)

begin antigua nu een beetje te kennen, trek veel op met de nederlanders (jiske, ze komen ook uit doetinchem, jij kent dat meisje wel, esther heet ze en ze heeft bij jou op school gezeten haha, wat is de wereld toch klein:P)en praat veel met de duitse "student" (thomas, ong 45, heel aardig) en zo leer ik zelfs nog wat duits:P
met de heimwee gaat het iets beter, mis nog steeds iedereen erg veel maar heb geen zware huilbuien meer dus het gaat al iets beter.
blijf vooral van die lieve berichtjes op de site zetten!!
ow en ben inderdaad al naar de markt geweest, ook mooie fotos gemaakt, maar aargh frustrerend krijg ze er niet op!!!

volgende keer probeer ik het nog es.
heel veel liefs, esther

  • 10 Februari 2006 - 03:52

    Esther:

    yes! het is gelukt! als ik binnenkort meer tijd heb komen ook de andere fotos erop!

  • 10 Februari 2006 - 10:20

    Jiske:

    hey es!

    de naam van dat nederlandse meisje komt me niet bekend voor, maar goed, idd een klein wereldje :D

    groetjes jiske

  • 10 Februari 2006 - 13:32

    Paul:

    heey meisje, klinkt tof allemaal. maar was het niet warm met mijn trui op de vulkaan? :p
    noujah, leuke foto's! ik hoop dat je snel nog een paar erop zet :)

  • 10 Februari 2006 - 16:16

    Annette:

    Jo, ooit wel eens gehoord van met de hand wassen ^o)? Gaaf die foto's, dat kamertje, is dat waar je slaapt?

  • 10 Februari 2006 - 19:01

    Amanda:

    eej meis!
    gaaf hoor!!!! ben t eens met annette, gewoon met de hand wassen:):P
    enne, xou je lenzenbakje dan maar met drinkwater afspoelen...lykt me ook t veiligst voor je ogen, toch? naja,ik ga nu nog even statistieksommetjes maken,jeeh:):P
    knuffel, amanda

  • 10 Februari 2006 - 19:22

    Amanda:

    eej meis!
    gaaf hoor!!!! ben t eens met annette, gewoon met de hand wassen:):P
    enne, xou je lenzenbakje dan maar met drinkwater afspoelen...lykt me ook t veiligst voor je ogen, toch? naja,ik ga nu nog even statistieksommetjes maken,jeeh:):P
    knuffel, amanda

  • 10 Februari 2006 - 19:22

    Amanda:

    ow, sorry, dat was niet de bedoeling:) xx

  • 10 Februari 2006 - 20:41

    SELMA:

    HEY esther, koel dat verhaal van die vulkaan!! klinkt allemaal erg goed. Oja ik geef morgen een feest, en ik dacht aangezien je vlucht zo meeviel dat je miss wel even op en neer wou vliegen.... hehe...
    koele dat je foto´s er op staan (meer! meer! meer!)
    doeeeeeg

    xxxx selma

  • 10 Februari 2006 - 22:26

    Gedi:

    Vogens mij verveel je je geen moment! Hartstikke leuk wat je allemaal ziet en doet. Weet je wel zeker dat je bruin verbrand bent door de zon en niet door de "beklimming" van de vulkaan? Volgens mij zijn de kleren die je toen aan had ECHT aan een wasbeurt toe. Ik zou je lenzen inderdaad schoonmaken met drinkwater. Oja het tosti-apperaat mist je nu al......Heb jij al ontwennings verschijnselen? of kennen ze ze daar ook croque monsieur
    Groetjes, Gedi

  • 10 Februari 2006 - 23:03

    Hein:

    leuke foto's,
    vooral die van je kamer, kan me niet voorstellen dat je heimwee hebt want die kamer lijkt toch sprekend op je eigen zooi hier ( sorry, alles hier is prachtig opgeruimd en je nieuwe ruimte ziet er al fantastisch uit )
    Die foto's van de markt lijken me ook erg leuk.
    Je moeder is je kleine broertje ophalen van de galaavond op school; hij zag er super cool uit in een oud pak van opa, die foto krijg je ook nog wel te zien.
    Leuk dat je al zoveel contacten hebt, ook met inlanders of alleen met reizigers zoals jezelf?
    moet op de markt steeds aan iedereen vertellen hoe het met je gaat ( goed dus, toch ),geef ze ook allemaal maar je site zodat ze zelf je avonturen kunnen volgen.
    ga nu naar bed, morgen weer naar de markt (dat 0m 6 uur opstaan, ben jij toch ook nog wel gewend, beetje een vulkaan beklimmen en dan nog wat spaanse les dat moet toch geen probleem zijn)
    veel kussen, je vader
    ohja; een flesje bronwater! voor je lenzen, dat lijkt me het beste

  • 11 Februari 2006 - 10:29

    Sarah:

    Wat een verassing vanmorgen! Bedankt voor je mooie bos bloemen. (Paul dacht even dat ze voor hem waren, maar er stond hiep hiep hoera op)
    liefs, Gedi

  • 11 Februari 2006 - 19:47

    Jonas:

    Hey nichie,

    Ja, iedereen houdt je goed in de gaten. Maar ook de achterblijvers laten elkaar niet in de steek; zo ben ik afgelopen week eens 's morgens op de markt gaan kijken hoe het met pappa Hein is. En daar sta ik dan extra vroeg voor op natuurlijk. Geen denken aan dat ik op dat tijdstip toevallig langs zou komen daar ;)
    Leuk die trouwens die foto's.

    groet x

  • 11 Februari 2006 - 19:48

    Jonas:

    -die :s

  • 11 Februari 2006 - 23:51

    Jannie:

    Hmm, nieuwe poging...

    Prachtige verhalen, mooie foto's. En dan zo'n vulkaantocht, wow! Krijg wel wat heimwee naar leuke reizen!
    Snap wel dat je daar in het begin wat ontheemd rondloopt, maar het went wel toch? En ja we missen jou ook. M. heeft al zakdoeken volgesnotterd. Ze beweert nu dat het helemaal niet zo lang duurt voordat het zomer wordt.
    J. heeft een nieuwe held en die heet Jan Bos. Hij is verslingerd aan het schaatsen. Hij beweerde laatst ook dat hij Jan Bos was toen hij voor het eerst op schaatsen stond. Laten we maar zeggen dat ie nog een lange weg te gaan heeft....
    Je mist hier helemaal niks: Geen zon, werken, niks spectaculairs. (zijn er nog goedkope tickets naar Guatemala?)
    Hé dan die lenzen: ik neem aan dat je zuurstofdoorlatende hebt (anders had je wel lenzenvloeistof), ik heb ze altijd gespoeld onder de kraan of onder een pomp. Heb hier geen ellende van gehad....
    Hé, liefs van ons allemaal en nog heel veel plezier!

  • 12 Februari 2006 - 11:12

    Lejo:

    Dag Esther, geweldige onderneming. Ik hoorde van Hein dat de reis naar Guatemala goed was en dat je alweer enkele dagen bij het pleeggezin bent. En nu lees ik je ervaringen op de site...En ik zie de foto's van je onderkomen en de (mooie) omgeving. Lijkt me geweldig allemaal. Ga je nog rond reizen in het land zelf? Veel plezier en adios.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 15658

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2016 - 01 Januari 2017

Zuid-Oost Azië

05 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

Afrika

04 September 2013 - 24 December 2013

Barcelona

12 November 2010 - 21 November 2010

Profielwerkstuk

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: