Feestdagen in Azië - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van estheropreis - WaarBenJij.nu Feestdagen in Azië - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van estheropreis - WaarBenJij.nu

Feestdagen in Azië

Door: Esther

14 Januari 2017 | Laos, Thakhèk

Hi, daar ben ik weer!

Jeetje wat een nacht. Na een busrit van bijna 9 uur kwamen we gisteravond aan in Pakse. Het advies was om ter plekke een hotel of hostel te
zoeken aangezien veel van deze niet op internet staan. Zo gezegd, zo gedaan. Wij, vol goeie moed, op zoek naar een slaapplek. We hadden vantevoren al wat onderzoek gedaan, dus we wisten waar we de beste guesthouses konden vinden. Eenmaal aangekomen bij guesthouse nummer 1 vertelde een vriendelijke man ons dat ze vol zaten. Op naar nummer 2. Daar stond al een bordje voor de deur met 'full', dus hoefden we het niet eens te vragen. Zo ook bij nummer 3 en 4. De moed begon ons al een beetje in de schoenen te zakken toen een vrouw ons vertelde dat ze net uitgecheckt was dus dat er, ondanks het bordje, een kamer vrij moest zijn. Yes dachten we! Helaas dacht de jongen achter de receptie daar anders over: de cleaning staff was al naar huis, dus helaas pindakaas. Maar zo makkelijk namen wij daar natuurlijk geen genoegen mee. We hebben zelfs aangeboden om het zelf schoon te maken. Na lang praten kregen we het dan toch voor elkaar. Lekker knus wel, met 3e in een 2-persoonsbed, maar geen probleem, alles beter dan op straat slapen.

Na nog wat gegeten te hebben, hebben we gedoucht en was het tijd om naar bed te gaan. We wilden net gaan liggen toen Inge's oog viel op een beestje in de klamboe. Wacht even, is dit een bedbug? Natasha was meteen overtuigd en nadat we even hadden gegoogeld, wisten we het zeker. Na het omkeren van het matras was het ook duidelijk dat het niet 1 verdwaalde bedbug was. Shit. De receptie was ondertussen gesloten, maar hier slapen was geen optie. Gelukkig hadden we gezien waar de jongen van de receptie ging slapen, dus de enige optie was om hem wakker te maken. We kregen meteen een andere kamer, en als daar ook bedbugs zaten, had hij ook alvast een derde kamer voor ons. Nadat 'het inspectieteam' de kamers binnen kwam,was het snel duidelijk, ook hier barstte het van de bedbugs! Ondertussen waren alle guesthouses gesloten, dus de enige optie was om in de gang op de grond te gaan slapen. Wat een feest.

Vanochtend vroeg zijn we natuurlijk meteen uitgecheckt en naar een ander guesthouse verhuisd. Voor misschien 2 euro pp meer leven we nu in een paradijs! De scootertocht die voor vandaag gepland stond, hebben we maar een dagje uitgesteld. Met 1 a 2 uur slaap leek het ons namelijk niet heel verstandig om de hele dag te gaan rijden ;)

Maar goed, that's part of backpacking zullen we maar zeggen en dat was ook helemaal niet waarom ik deze blog wilde schrijven. Ik wil jullie nog wat vertellen over de feestdagen hier (ook al lijkt dat al weer eeuwen geleden)! Normaal plannen we niet zo veel, maar met de feestdagen wilden we wel op een leuke plek zijn. Kerst hebben we gevierd in Chiang Mai. Via de facebookpagina van azie backpackers was er een diner georganiseerd op kerstavond voor alle nederlanders en belgen in Chiang Mai, dus daar sloten we bij aan. Nadat iedereen eindelijk gearriveerd was in het restaurant (altijd lastig met 30 man), konden we aanvallen! Bitterballen, stoofpotje en appeltaart, met een Nederlandse eigenaar van het restaurant kon het allemaal. Diezelfde avond gingen we nog op stap, dus 1e kerstdag waren we wel toe aan een relaxdagje. Helaas was het zwembad van ons hostel gesloten, want zij moesten voorbereiden op de poolparty van die avond. Maar genoeg hotels met zwembad in de buurt, dus daar zijn we dan ook lekker gaan liggen! Zoals gezegd hadden we 's avonds een feestje van het hostel. Super gezellig! Een buffet (met toastjes kaas, eindelijk!), drankjes, een bandje: het feestje was compleet. Tweede kerstdag zijn we lekker luxe gaan ontbijten en hebben we 's avonds een kookcursus gedaan.

Na de kerst zijn we doorgegaan naar Laos. We kwamen in Luang Prabang aan, maar hadden al van andere backpackers gehoord dat alles daar om 23.00 uur sluit (behalve de bowlingbaan, maar tja, dat lijkt me nou ook niet zo'n geweldige locatie om het nieuwe jaar in te luiden) en er dus niet zo veel te beleven valt. Dus hup, meteen door naar Vang Vieng, dé partybestemming van Laos! De eerste avond kwamen we er meteen achter wat voor een gekkenhuis het hier was. Ons hostel schonk gratis whiskey van 19.00 tot 22.00, in een andere bar had je ook gratis drank van 20.00 tot 21.00 en in weer een andere bar kreeg je gratis bier van 22.00 tot 23.00. Als je een beetje doordronk, was het dus niet zo lastig om gratis van de kaart te zijn. De Koreanen waren trouwens ook goed vertegenwoordigd in Vang Vieng. Na wat navraag kwamen we erachter dat er in Korea een soort oh oh Cherso in Vang Vieng is opgenomen. Dat verklaarde een hoop. De volgende dag gingen we tuben, op een band op de rivier drijven en ondertussen stoppen bij barretjes om een biertje te drinken. Toen we terug kwamen snel gedoucht, want we moesten weer klaarmaken voor de jaarwisseling. Pfoe, dat was wel een beetje zwaar. Maar het was een fantastische avond!

Al met al bijzondere feestdagen dus. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt een kerstgevoel ofzo heb gehad, vooral omdat ze het hier niet vieren en je in je korte broekje rondloopt, maar ik heb wel een hele leuke tijd gehad! Nu zijn we alweer een tijdje in Laos: een land met super mooie natuur en hele lieve mensen. Helaas hebben we hier nu weer bijna alles gezien wat we wilden zien en gaan we over een paar dagen door naar land nummer 5: Cambodja! Nieuw land, dus weer een hele nieuwe ervaring en uitdaging. Ik hou jullie op de hoogte :)

Dikke kus x

• 14 Januari 2017 - 13:19

Heleen:

Ooh wat een verhaal weer van die bed bugs! Geniet van jullie nieuwe paradijs ;-)
    En alvast in Cambodja!! xxx